Medicon Valley Alliance har kraftigt bantat sina ambitioner att skapa global uppmärksamhet och knyta internationella kontakter. Men det är precis vad som efterfrågas i en rapport om investeringsklimatet i Öresundsregionen framtagen av Lundabolaget Ny Consulting.
En av de huvudsakliga slutsatserna i rapporten, som presenterades tidigare under hösten, är att det behövs mer marknadsföring av regionens succéer inom life science och IT. Mellan april och september intervjuande Ny Consulting åtta danska och tolv svenska nyckelaktörer i regionen, däribland SEB Venture Capital, Invest in Skåne, Västra Hamnen Corporate Finance, Novo Seeds, Vækstfonden och Creandum.
Investeringsklimatet bedöms allmänt som positivt, behovet av mer internationell PR beror främst på att Öresundsregionen konkurrerar om uppmärksamheten från globala riskkapitalbolag. Regionen ställs mot starka kluster i Storbrittanien, Frankrike och Tyskland.
Ett flertal intervjuade efterfrågar därför starkare PR för regionens framgångssagor. På svenska sidan nämns Polar Rose, Mapillary, Axis, Qlik, Fieldly, Alligator Bioscience och Camurus. Bland danska stjärnskott nämns Sucess Factors, Tradeshift och Trustpilot.
Andra önskemål som förs fram är mer koordination mellan Danmark och Sverige av såddfinansieringar i tidiga faser.
– Jag håller med de intervjuade aktörerna om att regionala succéer måste lyftas internationellt. Frågan om hur det ska gå till kommer kanske med i nästa års rapport, säger Ny Consultings vd Johan Ny till Rapidus.
MVA:s internationella arbete skrotades förra året, då en ny strategi togs fram efter att bland andra Region Hovedstaden skiftade sina bidrag till Greater Copenhagen istället. MVA:s vd Petter Hartman menar dock att MVA inte tappat intresset för det internationella perspektivet.
– MVA:s funktion är bara en annan idag. Dessutom arbetar vi tillsammans med Invest in Skåne och Copenhagen Capacity och kan hjälpa till med internationell marknadsföring. På sikt kan MVA:s roll förändras igen, vi är redo, säger han till Rapidus.
För Greater Copenhagen-samarbetet, som ska marknadsföra regionen, ingår det ännu inte som målsättning att lyfta fram specifika framgångsexempel. Målet är mer överordnat att ”understödja den gemensamma marknadsföringen av varumärket Greater Copenhagen”
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø