Det tidigare Mincbolaget eDiabeat breddar sin teknik för att omfatta även andra sjukdomar än diabetes. Samtidigt grundar ägarna ett nytt bolag och bäddar för externa investerare.
Betaversionen av eDiabeat släpptes tidigare i år och det är efter det som grundarna väljer att bredda tekniken, som kort går ut gå att via webben och mobilen hjälpa patienter att förstå och hålla koll på samband mellan livsstil och sjukdom.
– Vi har fått förfrågningar från patienter inom andra sjukdomsområden, från vårdpersonal och anhöriga, samt från läkemedelsföretag som hört talas om oss och skulle vilja ha en liknande tjänst inom sitt specialist- och terapiområde, säger vd:n och medgrundaren Annica Carnbring Belfrage.
Hon nämner både livsstilsrelaterade och kroniska sjukdomar, som övervikt och artros, som troliga möjligheter för det nya företaget Engaging Care, där de nya tillämpningarna ska utvecklas.
Affärsmodellen bygger på att patienter ska kunna vända sig direkt till Engaging Care för att använda tekniken, men den ska också förmedlas genom vårdcentraler, kliniker och eventuellt utlicensieras till läkemedelsbolag som komplement till mediciner, uppger Belfrage. Själva tjänsten fungerar som ett motiverande åtta veckorsprogram, som patienten även kan fortsätta använda för bestående livsstilsförändringar.
För att få ut produkten snabbare förbereder Engaging Care en nyemission. Under hösten väntar patientutvärderingar tillsammans med vårdcentraler, lansering sker enligt planen under senhösten.
Medgrundare till Engaging Care är IT-entreprenören Martin Bråkenhielm och det är främst i hans bolag som teknikutvecklingen sker.
eDiabeat har numera adress i Hyllie.
Jennie Lorentsson