Den pressade aktiehandelsplattformen Spotlight Market växte under det tredje kvartalet, men vågar inte ropa hej än. — Det är fortsatt tufft för våra kunder, säger vd Peter Gönczi.
Spotlight Group släppte på måndagen sin kvartalsrapport för det tredje kvartalet och bolaget uppvisar siffror som visar på en upphämtning sedan kvartalsrapport nummer två, där bolaget backade både i omsättning och resultat.

Nettoomsättningen för tredje kvartalet ökade till 29,5 miljoner kronor (23,3 Mkr 2024) och rörelseresultatet landade på 2,7 Mkr (1,7 Mkr).
— Det är ett bra kvartal för Spotlight Group där den största verksamhetsdelen, Stock Market, har haft bra handel vilket syns på intäkterna och omsättningen. Men det är ett fortsatt tufft klimat för de noterade bolagen och svåra förutsättningar för Spotlights kunder. Men vi har lyckats göra rätt saker, säger Spotlight Groups vd och koncernchef Peter Gönczi till Rapidus.
Fortsatta försäljningar av dotterbolag
Bolaget är inne i en period av förändring där den nya strategin är renodling för att fokusera kring kärnverksamheten. Ett antal dotterbolag har därför avyttrats – under förra året såldes Sedermera Corporate Finance till den tidigare Spotlightmedarbetaren Marcus Neuding. Även kommunikationsbolaget Shark Communication såldes och innan dess hade dotterbolaget Kalqyl lagts ner efter att verksamheten flyttats in i koncernbolaget Finreg Solutions. Koncernen har även sålt sitt innehav i danska Sea House Capital.
I år har avyttringarna fortsatt. Under sommaren såldes eAktiebok och nu under hösten har även ett avtal om försäljning av MC Logg, ett elektroniskt verktyg för att hantera insiderinformation signerats. Det lär inte vara den sista försäljningen av dotterbolag.
— Det finns ju några verksamheter kvar – exempelvis Kalqyl AI (KAI) som är en AI-driven analytiker av noterade bolag, har vi inte sålt än. Det finns mer att göra men vi har kommit långt på vägen, säger Peter Gönczi.
Julia Fryklund









































