fredag 26 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Pälsklingar för miljarder

|  
|  

Malmöbolaget Swedencare har i det tysta hakat på rätt trend – husdjursmarknaden. Vd Håkan Lagerberg vet varför människor lägger allt mer pengar på sina fyrfota vänner.

Husdjurshälsa betyder big business. Djurens status har höjts från råttjägare och jaktsällskap till likvärdiga familjemedlemmar. Därmed ökar också viljan att spendera pengar på pälsklingarna.

Förra året omsatte Swedencare drygt 2,5 miljarder kronor, med en EBIDTA-marginal på 22,2 procent. Börsvärdet är 5,4 miljarder kronor. Det är mer än till exempel både Duni och BHG Group (Bygghemma).

Rapidus träffar Swedencares vd Håkan Lagerberg på Medeon i Malmö där bolagets huvudkontor ligger. Swedencare är en global koncern inom djurhälsa med fokus på icke-receptbelagda produkter.

Håkan Lagerberg

– Vi köper kosttillskott till oss själva så varför inte köpa det till våra husdjur, säger Håkan Lagerberg och fortsätter:

– Samtidigt är djurhälsa speciellt. Här finns mycket mer varumärkeslojalitet. Katter är kräsna och det kan vara svårt att få den att svälja olika sorters kosttillskott, så när man hittar något som fungerar så kör man vidare på det.

Startade med medel mot plack

Swedencare är sprunget ur en tandläkarinnovation som tar bort plack genom en särskild sorts alger. Mannen bakom algtabletten, som i dag går under namnet ProDen Plaqueoff, är numera framlidne Sune Wikner, som hade mångårig erfarenhet av förebyggande tandvård hos Folktandvården i Stockholm.

Gulliga hundvalpar framställda av ChatGPT

– Vår ursprungliga kärnverksamhet fortsätter att generera intäkter på en växande marknad. Segmentet munvård för husdjur växte med 20 procent under 2024 på USA-marknaden samtidigt som vår totala dentalförsäljning växte med 54 procent.

– De senaste åren har produktlinjen ProDen Plaqueoff uppvisat den högsta tillväxten. Detta drivs av ett ökat intresse från husdjursägare för produkter som förbättrar munhälsan hos djur. Försäljningen för denna produktlinje har ökat från 20 miljoner kronor när jag tillträdde till en förväntad nivå om över 400 miljoner för det här helåret, säger Håkan Lagerberg.

Nya ägare – ny strategi

2014 sålde grundarna Swedencare. Håkan Lagerberg, Håkan Svanberg och Johan Bergdahl tog över. Lagerberg som vd och Svanberg och Bergdahl som styrelseledamöter tillsammans med en extern ordförande. 2016 noterades bolaget på First North och det var då förvärvsresan tog fart på allvar.

Swedencare har genom åren breddat varumärkes- och produktportföljen till ett mer komplett erbjudande inom husdjurhälsa. Det senaste förvärvet, Summit Veterinary Pharmaceuticals i Storbritannien, stärker närvaron inom den veterinärmedicinska specialsektorn.

USA största marknaden

– Vårt fokus ligger på Nordamerika, där vi har 60 till 70 procent av vår omsättning. Vi har även egen tillverkning, produktutveckling och kontraktstillverkning i USA vilket är en stor konkurrensfördel.

Den geografiska tyngdpunkten ligger alltså i Nordamerika, medan den övriga verksamheten är koncentrerad till Europa. Swedencares produkter säljs även i Asien och Sydamerika genom externa distributionskanaler.

Fler AI-hundar

Koncernen finns idag i nio länder och har över 600 anställda (varav 18 på huvudkontoret i Malmö) med en hög grad av vertikal integration, där bolaget tillverkar över 90 procent av de produkter som säljs under egna varumärken.

Verksamheten är uppdelad i tre huvudsakliga försäljningskanaler: veterinärsegmentet, traditionella husdjursbutiker och online. Onlinekanalen, som inkluderar plattformar som Amazon i USA och Zooplus i Europa, är den snabbast växande.

En bra bit kvar till högt satta mål

– Vi har växt mycket online men marginalerna är tuffa och konkurrensen är hård. Då är det en stor fördel att tillverka sina egna produkter så att vi kan tillgodoräkna oss den fulla marginalen.

De kommunicerade finansiella målen som sattes 2021 var att bolaget ska omsätta 6 miljarder kronor med en EBITDA-marginal på 30 procent redan efter 2026. Detta skulle uppnås med både organisk och förvärvad tillväxt. Givet fjolårsomsättningen på 2,5 Mdr – och eftersom Swedencare har varit lugnare på förvärvsfronten sedan början av 2022 – känns målet svårt att nå, enligt Håkan Lagerberg.

– Vi är en bra bit därifrån, men vi siktar på dubbelsiffrig tillväxt i år och ytterligare förbättring nästa år. I nästa kvartal kommer vi troligtvis att presentera nya finansiella mål för den kommande femårsperioden, säger han

Största ägare är det tyska kemiföretaget Symrise, med 40,84 procent. På ägarlista finns även Håkan Lagerberg med 3,63 procent och styrelseordförande Håkan Svanberg med 14,45 procent.

Martin Linderoth

Malmöbolaget Swedencare har i det tysta hakat på rätt trend – husdjursmarknaden. Vd Håkan Lagerberg vet varför människor lägger allt mer pengar på sina fyrfota vänner.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror rapporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.

  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Enorama tvingas fylla på kassa igen

    First North-bolaget Enorama Pharmas kassa sinar ännu en gång. Nyemissionen tidigare i år blev inte fulltecknad och för andra gången på kort tid tvingas bolaget fylla på. Så mycket får bolaget in den här gången och så ska pengarna användas.

  • Tandborstfamiljens sportföretag växer

    Förra året passerade Tepe-Joel Eklunds USWE Sports hundramiljonersvallen och i år ökar försäljningen ytterligare. Däremot dubblar ryggsäcksbolaget förlusten jämfört med föregående räkenskapsår. Trots det jublar marknaden.

  • Aktien stiger när huvudägaren dumpar

    Kjell & Companys mångårige storägare FSN Capital lämnar prylkedjan genom att sälja hela sitt innehav. Och det blev direkt huggsexa om aktierna som såldes med rabatt. Bland köparna finns Siba-familjen och en av Spotify-grundarna.

  • Bergendahls – från retail till family office

    För snart ett år sedan kom nyheten att Bergendahls säljer kronjuvelen Citygross till livsmedelsjätten Axfood. Totalt har Bergendahls fått 4 miljarder kronor i superaffären. Vd Lars Ljungälv berättar för Rapidus hur pengarna används.

  • Gullberg & Jansson vill simma fortare

    Helsingborgsbaserade Gullberg & Jansson kämpar motströms med kapitalvaror för privatpersoner, såsom swimmingpooler. Koncernchefen Peter Bäck tar sig an 2025 på dubbla vd-stolar och en ny namnkunnig storägare kommer in.

  • Swedencare förvärvar för halv miljard

    Malmöbolaget Swedencare, som säljer hälsoprodukter för husdjur, köper ett brittiskt bolag för upp till mer än en halv miljard kronor. Vd Håkan Lagerberg siktar på både nytt produktsortiment och nya marknader.

  • Han ser fram emot USA:s ståltullar

    Imorgon den 12 mars träder nya amerikanska ståltullar i kraft. För den Malmöbaserade stålgrossisten BE Group, med vd Peter Andersson, kan det paradoxalt nog vara goda nyheter.

  • Återbruksbolaget kastar in handduken

    Godsinlösen Nordic, GIAB, i Malmö har lämnat in en ansökan om konkurs till Lunds tingsrätt. Spiken i kistan blev när återbruksbolagets enskilt största kund sa upp sitt avtal i förra veckan.