Erik Hopkins är i dag operativ chef på försvarsbolaget Mildef i Helsingborg. Nu ska han börja sälja lyxklockor som vd för bolaget Heritage Timepieces.
Lundabolaget Heritage Timepieces grundades av entreprenören Simon Lexén under våren i år, något som Rapidus var först att skriva om. På ägarlistan finns, förutom Simon Lexén som driver investmentbolaget Lossh Invest, också näringslivsprofilen Kerstin Lindell och Losshs styrelseordförande Andreas Sjöholm. Även nytillträdde vd:n Erik Hopkins är delägare i bolaget som säljer exklusiva klockor.

– Mildef är informerat om mitt nya uppdrag och jag kommer att arbeta parallellt med Heritage Timepieces. Jag och Simon känner varandra sedan tidigare och har alltid fungerat bra ihop. Vi har sagt att vi ska göra något tillsammans och nu dök tillfället upp.
Erik Hopkins har tidigare varit vd för prylkedjan Biltemas nordiska servicebolag, även det med säte i Helsingborg. Då handlade det om att sälja stora volymer, med klockbolaget är det tvärtom. Här bygger affärsmodellen på en hög snittmarginal.
Kontaktnät ger tillgång till rariteter
– Målet är att nå en omsättning på 40 miljoner kronor inom ett år. Det som gör oss konkurrenskraftiga är att vi har ett unikt kontaktnät med de främsta klocktillverkarna. Vi kan få tag i klockmodeller som man inte kan få tag i utan det här nätverket.
Heritage Timepieces primära marknad är den svenska, men har även en ingång globalt.
– Vi uppfyller alla kriterier för att få sälja på Chrono24, som är den främsta auktionssajten för exklusiva klockor. Genom att sälja där når vi ut globalt.

Det finns flera aktörer på den nischade marknaden lyxklockor och det finns gott om konkurrenter. Erik Hopkins drar paralleller till Mildef och menar att det handlar om att förmedla väldigt nischade produkter till ett väldigt specifikt kundsegment.
Inte bara förmedling
– Det många av våra konkurrenter gör är att de endast förmedlar klockor. Vi har däremot kapitalet att själva köpa in och äga ett stort antal klockor. Det ger oss stora fördelar, bland annat med korta leveranstider.
Heritage Timepieces har byggt upp en organisation med urmakare, lager och inköpskanaler. Erik Hopkins första punkt att avhandla som vd är att utveckla försäljningskanalerna.
– Vårt koncept och vår nisch är helt rätt, men nu gäller det att se till att människor får upp ögonen för oss. I Sverige finns de riktiga konnässörerna på olika internetforum, men vi kommer också att marknadsföra oss i sociala medier för att få en bredd.
Martin Linderoth
Läs Rapidus intervju med Heritage Timepieces-grundaren Simon Lexén här.