onsdag 10 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tullkaos drabbar skånska företag

|  
|  

Trumps handelskrig skapar osäkerhet bland skånska företag. USA hotar med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

Det var den 2 april i år som Donald Trump meddelade att USA skulle införa höga tullsatser på i princip all import, en dag han utropade till Liberation Day.

– Då började telefonerna ringa här. Vad är det som händer och hur ska vi hantera det? säger Malin Madsen som är strategisk rådgivare i tullfrågor och internationell handel på Sydsvenska Handelskammaren.

Hon vittnar om en omfattande osäkerhet bland de skånska exportföretagen och för den delen deras kunder på andra sidan Atlanten.

Hundratals intresserade och undrande företag har deltagit vid de olika informationstillfällen som Handelskammaren hållit i sedan i våras.

– Förutsättningarna ändras hela tiden. Man lägger på tullar och så drar man bort tullar. Osäkerheten i sig gör ju att man drar sig för att skicka någonting. En container som ska till USA kan ta månader och att nu säga hur läget kommer att vara om två månader är nästan omöjligt, det kan ha hänt hur mycket som helst på vägen. 

Dessutom har USA flaggat för att höja hamnavgifterna utan att närmare precisera när, vilket bidrar ytterligare till osäkerheten.

Malin Madsens bild är att de flesta skånska exportbolag än så länge kör på och hoppas lösa problemen efterhand. Formellt är det de amerikanska importörerna som ska betala importtullarna.

– De företag jag pratar med känner en ganska stor solidaritet med sina köpare i USA. Jag upplever att det finns en vilja att fördela kostnaden. Men om man inte vet vad man har att göra med i slutändan så är det också svårt att bestämma vem som ska ta vilka kostnader.

Ett specifikt problem som ställer till det för många företag är högre tilläggstullar på stål och aluminium som ingår i sammansatta produkter. Med undantag för vissa varugrupper måste företag som vill exportera en produkt som innehåller något av detta nu särredovisa värdet, vikten och ursprunget av det stål eller aluminium som ingår.

– Vi har sett exempel på att företag annars drabbas av att produkten beläggs i sin helhet med den betydligt högre tilläggstullen, säger Malin Madsen och fortsätter:

– Just nu gäller det stål och aluminium men även koppar, om än i mindre utsträckning. Sedan diskuterar man varor som virke och timmer eller halvledare. I USA:s överenskommelse med EU nämns en intention att inte lägga till ytterligare tullar på dessa varor, men det är svårt att våga lita på det. Om det kommer ett snabbt besked om höjda tullavgifter på vissa sorters virke och man har en container på väg till USA är det kanske för sent att stoppa den.

Hon påpekar att vi inte sett de fulla effekterna av tullkaoset än.

– Osäkerheten är en sak. Höjda avgifter går att hantera. Men vi har en hel del små företag som kanske lever från order till order. Om större företag skjuter fram projekt och säger ”vi tittar på det nästa år när det har lugnat ner sig” kan det ju vara en existensfråga för dem. Det har vi inte sett riktigt den fulla effekten av, säger Malin Madsen.

Ola Nilsson

Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Elonroad stoppar USA-leverans

    Containern står packad och klar. Den första leveransen av laddskenor till hamnen i Los Angeles skulle ha gått iväg förra veckan. Men de nya tullreglerna är så omfattande att företaget inte kan skicka den.

  • Nanoecho får sin första kund

    Nanoecho i Lund meddelar att bolaget tecknat sitt första försäljningsavtal för ett magnetomotoriskt ultraljudssystem, vilket innebär att bolaget fått in sin första fakturerade kund.


  • ”Elpristaket värdelöst för skånska företag”

    Regeringen lanserade på måndagen en sänkt elskatt och ett högkostnadsskydd på elpriset. Men Sydsvenska Handelskammaren dömer ut förslaget. Orättvisorna mellan elprisområden kommer att bestå.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • ”Vi kan lobba smartare”

    Johan Eklund är sedan den 1 juni vd för Sydsvenska Handelskammaren. Med en bakgrund som professor i nationalekonomi tror han på gedigen forskning bakom en smartare lobbying.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Stephan Müchler lämnar Handelskammaren

    Efter drygt 27 år som vd på Sydsvenska Handelskammaren lämnar Stephan Müchler sin post. Hans ersättare rekryteras internt och skiftet sker vid årsmötet i maj.

  • Så ska Skånes konkurrenskraft stärkas

    Skåne och Sydsverige halkar efter i konkurrensen med övriga landet. En ny forskningsrapport pekar på nationella initiativ som krävs för att vända trenden. Det här vill bland andra Sydsvenska Handelskammaren se.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Öresundsbron 25 år: Stephan Müchlers kravlista

    Den fulla potentialen är långt ifrån nådd med Öresundsbron som i år fyller 25 år.
    Det finns mycket kvar att förändra i vår region, säger Sydsvenska Handelskammarens vd Stephan Müchler.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Klockan tickar för Move by Bike

    I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.