Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.
Spotlight-noterade Move By Bike tvingades i januari att ansöka om rekonstruktion. Rekonstruktionen förlängdes sedan vid mer än ett tillfälle av Malmö tingsrätt.
När Rapidus pratade med Fredrik Videlycka i maj hoppades han att bolaget skulle komma ur rekonstruktionen ”innan sommaren”. Så blev det inte riktigt – men nästan.
Den 5 augusti vann rekonstruktionsplanen laga kraft. Bolaget var därmed inte längre i rekonstruktion.

– Nu är vi formellt godkända som varande ur rekonstruktion, det känns väldigt roligt, säger Fredrik Videlycka.
Planen bygger på en ackordsuppgörelse där fordringsägarna får 25 procent, vilka förfaller till betalning inom kort. De lån bolaget tagit för att finansiera verksamheten under rekonstruktionen konverteras nu till aktier. Dessutom har en nyemission tillfört bolaget strax under 6 miljoner kronor, pengar som i huvudsak ska användas för att betala skulderna i enlighet med ackordsuppgörelsen.
– Emissionen var riktad till investerare som visat intresse för bolaget, befintliga men även nya.
På fredagen släppte Move By Bike en delårsrapport för årets andra kvartal. Jämfört med samma period förra året fördubblades omsättningen till 8,4 Mkr samtidigt som förlusten mer än halverades.
Bakom utvecklingen ligger ett nytt fokus på konsolidering, att avsluta olönsamma kundavtal och renodla verksamheten geografiskt till Stockholm, Göteborg och Malmö.
Bland annat har det olönsamma dotterbolaget Bzzt försatts i konkurs. Bolaget har också en ny intäktskälla från att sälja reklamplats på själva fraktcyklarna. Där syns bland annat samarbetspartnern Airmee som Move By Bike fungerar som transportör till.
– Vi har skiftat strategi till att bli lönsamma, tidigare har omsättning och tillväxt varit fokus. Det senaste året har det varit full gas på att rationalisera och skära.
Efter avslutad rekonstruktion har Move By Bike kunnat investera i åtta nya fordon. Utöver det ska bolaget fortsätta att växa med befintliga kunder och befintliga resurser.
– Vi har prognostiserat att gå med vinst mot slutet av året, det är det vi siktar på. Vi fortsätter på den inslagna vägen, säger Fredrik Videlycka.
Ola Nilsson