måndag 22 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Rika prioriterar långresor – inte kultur

|  

Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

Krönika av Jan Dahlqvist

Jan Dahlqvist.

Enligt tidningen Connoisseurs egen statistik är långresor det absolut mest prioriterade intresset bland deras läsare – en målgrupp som definieras som landets allra mest välbeställda.

Enligt tidningens läsarundersökning 2024 uppger 92 procent att resor är vad de lägger mest pengar på, följt av exklusiva restaurangupplevelser, klockor, vin och bilar. Samtidigt lyser kultur, i bred bemärkelse, med sin frånvaro i toppkategorierna.

Att kulturintresset inte prioriteras ekonomiskt bekräftas också av andra källor. En genomgång från Myndigheten för kulturanalys visar att privata donationer och gåvor från individer står för en försvinnande liten del av kulturinstitutionernas totala intäkter i Sverige.

2022 kom över 70 procent av finansieringen till svenska kulturverksamheter från stat, regioner och kommuner. Den privata sektorn – inklusive företag och stiftelser – stod endast för cirka 6 procent, där en ännu mindre andel kom från privatpersoner.

Jämför detta med USA, där filantroper som Eli Broad, Alice Walton eller David Geffen under lång tid varit avgörande för konstmuseer och orkestrars överlevnad och expansion. I Sverige finns visserligen exempel på mecenatskap – exempelvis Barbro Osher och Familjen Erling-Perssons Stiftelse – men de är fortfarande undantag snarare än norm.

Varför ser det ut så här?

Ett svar kan ligga i det svenska samhällskontraktet. Kulturen anses som ett gemensamt ansvar – ett demokratiskt tillgängligt rum snarare än ett statusprojekt. I USA ses däremot kulturinstitutioner som prestigefyllda markeringsytor där givare ofta får namnge salar, bygga privatgallerier eller påverka innehållet.

I Sverige finns ingen tradition av att använda filantropi som kulturell självmarknadsföring – och det är på gott och ont.

Men med det sagt: när ekonomiska klyftor ökar, som de gjort i Sverige de senaste två decennierna, blir det allt mer relevant att också ställa frågan om ansvar. Inte bara för välfärd och skola – utan också för det offentliga samtalet, det estetiska uttrycket och kulturens roll i samhället.

Det handlar inte om att kräva att rika ska sponsra varenda poesifestival eller månadstidning. Men man kan undra: om inte ens de som har absolut ekonomisk frihet väljer att lägga sin tid eller sina resurser på kultur – vad säger det då om kulturens status i dagens Sverige?

Det är värt att reflektera över. För i ett samhälle där kultur varken är lönsam, mätbar eller prestigefull nog för att klättra på Connoisseurs lista, finns risken att den långsamt marginaliseras. Och till slut står vi där – bildade nog att beställa en espresso på tre språk, men okunniga om vad det innebär att förstå sig själv, sitt samhälle och sin samtid.

Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Från exitdepp till nystart

    ,
    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]


  • Från exitdepp till nystart

    I senaste avsnittet av Rapidus podd Lejonkulan: En AI-tjänst som effektiviserar och automatiserar säljteamens arbete, det är idén till startupen […]

  • Ett skånskt näringslivsår som inte liknade något annat

    ÅRSKRÖNIKA: 2025 går till historien som året då skånska bolag försökte navigera ett makroläge som en Lundabo cyklar i motvind: det går framåt, men ingen vet hur, skriver Jan Dahlqvist.

  • Gurk-gate i Lejonkulan

    Saveggy är tillbaka i Lejonkulan efter sin stora pilotlansering där företaget fick smaka på hur snabbt negativ press kan sprida […]

  • Filmindustrin i Lejonkulan

    Först blev han rockstjärna, sedan började han jobba med filmproduktion och världskända tv-serier. Nu driver han en startup som ska […]

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]

  • Alixlabs i Lejonkulan

    I veckans avsnitt av Lejonkulan gästas Jan Dahlqvist av halvledarkrymparen Alixlabs vd och medgrundare Jonas Sundquist.  Som Rapidus tidigare rapporterat […]

  • Precise Biometrics i Lejonkulan

    Det är premiär för säsong 5 i Rapidus podd Lejonkulan med Jan Dahlqvist, som i dag gästas av Precise Biometrics vd Joakim Nydemark.

  • Lund – staden där emissioner blev en industri

    Kommer vi i framtiden att tala om Lund som staden där nobelprisvinnande innovationer fick vingar – eller där emissionerna blev en egen industri? Det frågar sig Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.