tisdag 4 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

|  

Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

Krönika av Jan Dahlqvist

Jan Dahlqvist.

Alla ska ha det. Pilotprojekt rullas ut i mängd. Stora budgetar frisläpps från bolagsledningar med en enda riktning: “Testa AI – innan vi hamnar efter.” Och resultaten? Initialt ser det strålande ut: snabbt växande MRR, nya kunder varje vecka, logotyper som glänser på pitch-decken.

Men under ytan döljer sig något mindre glamoröst: många av dessa kunder är inte köpare – de är nyfikna testare. Styrelser och ledning startar testpiloter i ett ökande tempo, i nästan alla industrier. Och när utvärderingen börjar, kommer de flesta av dem att försvinna.

Vi har varit här förut

I alla paradigmskiften finns en nyfikenhet, men också en okunskap kring vad man letar efter. Just nu testar alla, men snart kommer de att bli kräsna.

Det låter nästan exakt som pandemin. Minns du boomen av digitala tjänster 2020? Alla företag digitaliserade i panik – och ett år senare slog verkligheten till. Johan Nilsson, vd på Startdeliver, kallar det AI-versionen av “covid-effekten”:

“När allt lade sig kom en ganska stor churn-våg (kundavhopp). Jag tror vi kommer se en liknande utveckling nu”, säger han i en intervju med nyhetssajten Breakit.

AI-startups som i dag rider på vågen av hype och tillväxt bör alltså ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? För om de inte är det, spelar det ingen roll hur bra siffrorna ser ut just nu.

Churn är lömskt

Det som gör churn så lömskt är att det smyger sig på. Det är inte ett framtidsproblem – det är ett nutidsarbete. När du ser det i rapporterna är det redan för sent. De smarta bolagen börjar jobba med retention (att behålla kunderna) dag ett.

När churn blir ett problem, skulle man ha agerat ett halvår tidigare.

Vad ska du göra då? Du måste visa värde – snabbt. Kunder som inte förstår varför de använder din produkt, kommer inte att stanna kvar. “Time to value” är den nya KPI:n som borde lysa rött på varje grundares dashboard.

“Man måste koppla användningen till affärsnytta. Vad sparar kunden? Vilket mål uppfylls? Vad får de på sista raden?” säger Johan Nilsson.

Positionera produkten

Det stora misstaget många AI-bolag gör just nu är att de skjuter brett. Men AI är inte magi – det löser inte alla problem, för alla företag, på en gång. Rådet är väldigt likt det som nästan alla startups borde tänka på:

Fokusera på ett snävt segment. Nischa in er på de kunder som har störst pain och lägst tröskel till adoption (att börja använda).

Det gäller alltså att både förstå vem du gör din produkt för – och exakt vilket problem du löser. Och nej, “vi automatiserar processer med AI” räcker inte som svar.

Titta på beteendet, inte bara siffrorna

För att förstå var du riskerar tappa kunder räcker det inte med att stirra på MRR (månatlig återkommande intäkt) och NPS (kundnöjdhet). Du måste ner i detaljerna. Titta på användardata. Vem använder produkten varje vecka? Vem gjorde det i början – men har nu loggat in två gånger på en månad?

Slutsats: AI-hajpen är verklig – men lojaliteten måste byggas som alltid.

Vi är i början av ett nytt teknikskifte, det råder ingen tvekan om det. Men oavsett hur het tekniken är, så kommer den gamla sanningen alltid att gälla: det är inte vem som får in flest kunder – det är vem som får flest att stanna.

Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Stora pengar hägrar i vattenrening

    Vattenrening är en bransch där Skåne utmärker sig internationellt och med allt fler startup-bolag. Stora investeringar står för dörren och lockar till sig kapital. Rapidus har tagit tempen på branschen.

  • Avloppsdirektiv pressar fram investeringar

    I fjol antogs ett EU-direktiv som bland annat ställer krav på ett nytt reningssteg i kommunala avloppssystem. Det innebär nya affärsmöjligheter för skånska teknikleverantörer.

  • De vill få oss att sluta slösa vatten

    Barndomskompisarna från Möllan gick skilda vägar. Efter en ekonomi-master och en pilotutbildning är de tillbaka med ett gemensamt företag som ska få oss att förstå hur mycket vatten vi slösar.


  • I Love Lund i Lejonkulan

    I ett nytt avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan får Jan Dahlqvist besök av investeringsbolaget I Love Lunds grundare Björn Englund. […]

  • Alixlabs i Lejonkulan

    I veckans avsnitt av Lejonkulan gästas Jan Dahlqvist av halvledarkrymparen Alixlabs vd och medgrundare Jonas Sundquist.  Som Rapidus tidigare rapporterat […]

  • Precise Biometrics i Lejonkulan

    Det är premiär för säsong 5 i Rapidus podd Lejonkulan med Jan Dahlqvist, som i dag gästas av Precise Biometrics vd Joakim Nydemark.

  • Lund – staden där emissioner blev en industri

    Kommer vi i framtiden att tala om Lund som staden där nobelprisvinnande innovationer fick vingar – eller där emissionerna blev en egen industri? Det frågar sig Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Investeringar över bron – tänk på det här

    Den som letar riskkapital på andra sidan Öresund gör klokt i att förstå skillnaderna mellan Stockholm och Köpenhamn. Rapidus delägare Jan Dahlqvist delar ett par erfarenheter efter 25 år i riskkapitalbranschen på båda sidor.

  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.