I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.
Krönika av Jan Dahlqvist
Europa har redan börjat tina upp medan USA står kvar i väntans tider. Men att vänta är ett misstag. Historiskt har de bolag som vågat agera under lågkonjunkturer fått i genomsnitt 9 procentenheter högre avkastning till aktieägarna jämfört med affärer som görs i högkonjunktur.
Med 15 000 miljarder dollar redo att investeras från globala riskkapitalbolag, är det nu företagen behöver förbereda sig – inte sen.

För att lyckas i dagens osäkra affärsklimat krävs nya angreppssätt. Boston Consulting Group har identifierat fem – snart sex – typer av M&A-affärer som lär dominera framöver:
1. Man “hoppar över tullarna” – genom att förvärva bolag som säkrar marknadstillgång i skyddade ekonomier.
2. Konsolideringar inom pressade sektorer med överkapacitet.
3. Strategiska köp som stärker kärnverksamheten, minskar sårbarhet och bygger robusta leveranskedjor.
4. Tillväxtdrivna synergier, särskilt i tekniksektorn där AI och digitalisering banar väg för nya konstellationer – som exempelvis Googles köp av molnsäkerhetsbolaget Wiz.
5. Nya allianser och joint ventures, ofta grundade i bilaterala handelsavtal, där samverkan ger konkurrensfördelar.
6. Att tänka nytt kring minoritetsposter – i osäkra tider kan en mindre investering eller ett partnerskap vara ett smartare drag än ett helägt förvärv.
Men en god affärsidé räcker inte. Företagsledare måste också stresstesta sina scenarier: Vad händer om kundbasen förändras? Eller om nya handelshinder införs? Att förstå makroläget, bygga scenarier för olika tullutfall och analysera sårbarheter i leveranskedjan är avgörande.
Marknaden kan vända snabbt – pandemins lärdom är tydlig. Bara sex månader efter krisens början var M&A-aktiviteten tillbaka. Med tusentals miljarder dollar på sidlinjen är frågan inte om isen smälter, utan när. Är ditt företag redo att agera när isen lossnar?
Jan Dahlqvist är riskkapitalist, programledare i Rapidus podd Lejonkulan, samt är delägare i Rapidus.