torsdag 13 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

”Vi kommer aldrig göra en exit”

|  
|  

På onsdagen samlades delar av näringslivet för den första upplagan av Malmö Näringslivsexpo. Det stora dragplåstret var Halldora von Koenigsegg från superbilstillverkaren Koenigsegg. – En börsnotering är inte på tapeten, sa hon från scenen, och sa dessutom varför.

Malmö Näringslivsexpo är ett initiativ mellan Företagarna Malmö, Malmö Företagsgrupper och Tillväxt Malmö. Tanken är att samla företagare, entreprenörer och branschexperter för att nätverka, dela erfarenheter och upptäcka nya affärsmöjligheter. Målet är bland annat att stärka det lokala näringslivet.

Under eftermiddagen besökte Rapidus arrangemanget som hölls på Eleda Stadion. Innan dagens affischnamn, Halldora von Koenigsegg, intog scenen hade ett gäng talare rivit av sina anförande. En av dessa var Øresundsbro Konsortiets vd Linus Eriksson.

Han berättade bland annat om det initiala motståndet mot Öresundsbron, som firar 25 år i år. Han tog även med åhörarna på en nostalgitripp, från de klassiska flygbåtarna till dagens broförbindelse. Men främst slog han ett slag för regionens fördelar och Öresundsbrons effekter på samhällsutvecklingen.

– I dag finns det 4,5 miljoner människor två timmar från Köpenhamn, vilket är dubbelt så många människor som i Stockholmsregionen. När Fehmarn Bält-förbindelsen är klar kommer det att finnas 15 miljoner människor inom fyra timmar från Köpenhamn. Vi kommer då ha en enormt stark marknad.

Linus Eriksson pratade också om fördelarna med en stark dansk krona (dansk köpkraft kommer till Sverige), valutaeffekten (säljer du tjänster i Danmark kan du räkna hem ett plus på 40 procent) och att tänka bredare.

– När du som företagare tänker på nästa marknadsföringskampanj, tänk då på Öresundsregionen som helhet. Det finns en stor potential i att få över köpare från Danmark. Tänk mer på att vi är en stor region och inte två separata länder.

Johan Dalén, Regionchef på Svenskt Näringsliv, tog sedan vid och målade upp en relativt dyster näringslivsbild. Europa tappar i konkurrenskraft mot andra kontinenter, Sverige har tappat mot övriga Europa de senaste 20 åren, och i Sverige är produktiviteten i Skåne lägre än i landet som helhet. Men enligt Dalén finns det hopp.

– Nio av tio företag i Malmö upplever hinder för tillväxt. Det allra största hindret är kompetensbrist. Höga arbetsavgifter är ett annat hinder, samtidigt som skånska företag drabbas särskilt hårt av brottslighet.

– Malmö stad arbetar just nu med en ny näringslivsstrategi som sträcker sig fram till 2050. I slutet av april ska näringslivet samlas för att diskutera vad som kan bli bättre och jag uppmanar alla företagare att delta och komma in med synpunkter.

När det var dags för Halldora von Koenigsegg att gå upp på scenen var den stora frågan om Koenigsegg ska börsnoteras eller inte? Som flera andra medier skrev Rapidus nyligen om superbilstillverkarens eventuella börsplaner efter att bolaget startat ett incitamentsprogrammet för medarbetare, det korta svaret blev:

– Det är inte på tapeten.

Halldora von Koenigsegg utvecklade:

– En börsnotering är inte aktuell. Vi kommer heller aldrig någonsin att göra en exit. Vi ser Koenigsegg som vårt livsverk och därför är börsen inte särskilt intressant.

Hon berättade också om hur en arbetsdag ser ut (fullspäckad), varför bolaget efter 30 år fortfarande agerar som en startup (man vill vara nära verksamheten), varför Koenigsegg inte vill förknippas med med lyx (även fansen som inte har råd att köpa ska få en chans att se bilarna) och vilka de största utmaningarna är just nu.

– De största utmaningarna är att Donald Trump sätter problem i verket överallt. De nyligen införda biltullarna ställer till det. Kunder i USA som beställde en av våra bilar för ett par månader sedan får betala en miljon dollar mer för bilen nu.

– Vi vet inte hur detta kommer påverka oss, men jag tror att vår produkt kan absorbera en sådan prishöjning på grund av den stora efterfrågan. Men som företagare är man sårbar och kan råka ut för mycket man inte rår över.

Martin Linderoth

På onsdagen samlades delar av näringslivet för den första upplagan av Malmö Näringslivsexpo. Det stora dragplåstret var Halldora von Koenigsegg från superbilstillverkaren Koenigsegg. – En börsnotering är inte på tapeten, sa hon från scenen, och sa dessutom varför.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.

  • Dubbel Saas-satsning efter exit

    Helsingborgsentreprenören Jonas Nilsson är på gång med två nya bolag efter att ha sålt sitt IT-bolag Future IT Partner. De nya satsningarna backas av lokala affärsänglar.

  • Mildef-chef blir klock-topp

    Erik Hopkins är i dag operativ chef på försvarsbolaget Mildef i Helsingborg. Nu ska han börja sälja lyxklockor som vd för bolaget Heritage Timepieces.

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Vd-byte i fastighetsjätten

    Efter mer än ett decennium lämnar Unni Sollbe Stena Fastigheter Malmö. I Ängelholm ska en ny finanschef göra Koenigsegg börsfähigt. Här är de viktigaste jobbnyheterna i Skånes näringsliv under veckan som gått.

  • Förre Minc-vd:n drar igång försvarsinkubator

    Mincs förre vd, Daniel Persson, ska leda Ideons nya satsning på försvar och säkerhet. I en ny accelerator ska skånska startups kopplas samman myndigheter och försvarsindustrin.

  • Telavox startar inkubator

    Malmöföretaget Telavox vill utveckla Malmös näringsliv och samtidigt hitta nya affärsmöjligheter. I en nystartad inkubator kan de göra både och.