torsdag 30 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Hon tar över rodret på Softhouse

|  ,
|  

I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

Så sent som i maj förra året tog Stina Åkesson över som vd för Spotlight-noterade Ourliving. Nu har hon även tagit över som vd för mjukvarubolaget Softhouse Sydväst i Malmö (en del av Softhouse Nordic, som har 300 medarbetare och en koncernomsättning på 360 miljoner kronor). Det kan jämföras med Ourliving som har en årsomsättning på 8 Mkr och sex anställda.

– Softhouse är ett konsultbolag för mjukvaruutveckling. Bolaget har också en investeringsverksamhet, och är genom den huvudägare i Ourliving med 27 procent, säger Stina Åkesson.

Softhouse består alltså främst av mjukvarukonsulter. En av storkunderna är Skånetrafiken
där Softhouse fått uppdraget att bland annat utveckla deras app. Utöver Ourliving har
investeringsverksamheten i Softhouse ytterligare sex portföljbolag, bland andra bolaget T-kartor i Kristianstad och ett bolag som optimerar fjärrvärmenät, Noda i Karlshamn.

– Vi går självfallet in med en del pengar i dessa bolag, men framförallt är det vår kunskap
inom mjukvaruutveckling som vi bidrar med. Vi hjälper också bolagen med gemensamma
upphandlingar och med kundaffären när de behöver. Sådana saker som växande bolag inte alltid mäktar med annars.

Kriget satte stopp för börsplaner

Stina Åkesson arbetade på Softhouse mellan 2003 och 2010. Efter 12 års uppehåll kom hon tillbaka 2022. Då var planen att bolaget, som fyller 30 år nästa år, skulle noteras. Men Rysslands invasion av Ukraina satte stopp för börsplanerna.

– Innan jag blev vd arbetade jag bland annat med portföljbolagen i Softhouse, det som vi
kallar Accelerate där vi hjälper produktdrivna bolag att växa.

Nu ligger Stina Åkessons fokus kort och gott på tillväxt. Softhouse ska växa under året och behöver rutinerade utvecklare, främst inom AI. Mer utmanande har det varit i Ourliving. När Åkesson klev in som vd var det minst sagt i en turbulent tid. Bolaget hade precis beviljats rekonstruktion, kraftigt skurit ner på kostnaderna och ändrat intäktsströmmarna.

– Huvuddelen är nu digitala SaaS-intäkter från boendeplattformar. Nu har förändringarna
slagit igenom helt och hållet och vårt fjärde kvartal levererar vi lönsamhet för första gången i bolagets historia.

Ourliving utvecklar digitala fastighets- och boendeplattformar. 2023 köpte Ourliving konkurrenten Boappa, som nu har konverterats till en växande premiumapplikation med drygt 150 000 användare.

– På sikt kommer vi att renodla Ourlivings och Boappas två system. Verksamheten med smarta hem-produkter avvecklar vi, det är en svår marknad och det finns inga intäkter att hämta. Nu har vi en bra plattform med en sund affär att bygga på, säger Stina Åkesson.

Målet är att Ourliving ska öka omsättningen med 2 miljoner kronor, till 10 Mkr under 2025, och visa svarta siffror på sista raden.

Resan i Ourliving är inte första gången som Stina Åkesson upplever turbulenta tider. Under sin 12-åriga frånvaro från Softhouse arbetade hon som vd för AF-borgen i Lund. Med ett fast grepp om rodret styrde hon AF-borgens skuta genom pandemi, karnevaler och en uppmärksammad renovering för 80 miljoner kronor.

– Borgen är en relevant och välanvänd plats som många har starka åsikter kring. Det var verkligen 12 lärorika där och det finns mycket jag tar med mig därifrån i mitt nuvarande ledarskap.

Martin Linderoth

I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Alfa Laval trefaldigar innovation i Lund

    Först var det Tetra Pak med innovationscentret Biotech Heights. Nu investerar Alfa Laval i ytterligare ett i Lund. Rapidus var på plats när det ceremoniella första spadtaget togs på onsdagen.

  • Lämnade tv-jobbet för mammaträning

    Gravida vet inte alltid hur eller vad de får träna under graviditeten. Det tog tv-reportern Isabel Boltenstern fasta på och startade appen Mammaträning som guidar svenska kvinnor både före och efter att de föder barn. Nu ska appen ut i världen.

  • ”Ännu ett skitkvartal”

    ”Det känns som att jag skrivit samma vd-ord flera kvartal i rad nu, att nu är det dåligt men snart blir det bätrre”. Det säger Oscar Ahlgren, vd för finansrådgivaren Västra Hamnen Corporate Finance. Vändningen låter helt enkelt dröja på sig.


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.