Större kundtjänstavdelningar kan jobba betydligt effektivare med bättre verktyg. Det är mottot för det estniska bolaget Feelingstream som utvecklar AI-analys av kundsamtal. Lund har blivit navet för en nordisk expansion.
– Vi tänker växa med 100 procent per år framöver. AI-teknologin möjliggör saker som man bara kunde drömma om för ett par år sedan, säger Thomas Strandberg som är Nordenchef på Feelingstream.
Han fick jobbet i februari i år då Lundasajten etablerades. Uppdraget är att sälja bolagets SaaS-mjukvara i hela Norden, till skillnad från som tidigare att verksamheten varit begränsad i de baltiska länderna.
Thomas Strandberg gör gällande att företagets lösning automatiskt och i realtid summerar och analyserar kundkontakter i samtal, mail och chattar, främst röstsamtal. Ur verktyget går sedan att utläsa vad som sades, hur det sades och därigenom kan ett företag bedöma vad som behöver förbättras i kundkontakten.
– Utan detta lägger en säljare cirka 30 procent av sin arbetstid på att summera sina samtal i efterhand. Det är ett moment som helt försvinner med vårt verktyg. Det innebär en stor effektivisering, säger Thomas Strandberg.
Feelingstreams målgrupp är stora företag med stora kuntjänstavdelningar, som till exempel banker, försäkringsbolag, teleoperatörer och energibolag.
– Om man har 20 säljare eller mer går det att räkna hem vår lösning, säger han.
Feelingstream har funnits i tio år och omsätter i dag blygsamma 10 miljoner kronor. Huvudägarna är bolagets estniska grundare samt de finska riskkapitalbolagen Gorilla Catipal och Innovestor samt det finska affärsängelnätverket Fiban.
– Vi kommer inte behöva skedmatning med kapital. Jag räknar med att kunna expandera med eget kassaflöde, säger Thomas Strandberg.
Han var tidigare vd för bolaget Parlametric i Lund som sysslar med liknande kundtjänstanalys.
Gunnar Wrede