Arrangören hoppas på konkreta svar om hållbarhet och beredskap när den tredje upplagan av Ystad Summit drar i gång i morgon. På plats finns bland andra Tetra Paks Sverigechef Marie Sandin och Johanna Nordell, hållbarhetschef på Ikea Sverige.
Ystad Summit samlar företrädare för ideell sektor, politik, samhälle och näringsliv och kallar sig ”södra Sveriges största samhällsarena”. Arrangemanget har vuxit till tre dagar med mer än 70 seminarier och fler än 300 medverkande på scen på det gamla regementsområdet.
– Det är en öppen och tillgänglig plats dit alla kan komma och kostnadsfritt ta del av de viktiga samtalen, programpunkterna berör ju de absolut viktigaste samhällsfrågorna, säger Yasemin Arhan Modéer, vd på Altitude Meetings som står bakom arrangemanget.
Det är exempelvis frågor som rör klimatet, social hållbarhet och beredskap. Bland de medverkande finns tillträdande ÖB Michael Claesson och försvarsminister Pål Jonsson samt tre av hans företrädare på posten. Från näringslivshåll märks bland andra Johanna Nordell, hållbarhetschef Ikea Sverige, Tetra Paks Sverigechef Marie Sandin och Petra Kruger, Sverigechef för NCC Property Development.
Almedalen är en ofrånkomlig jämförelse. Yasemin Arhan Modéer säger att innehållet på Ystad Summit är ”hårdare kurerat” från arrangörshåll även om bredden är stor.
– Det kan kanske verka spretigt men frågorna hänger ihop. Ambitionen är också att det verkligen kommer svar på frågorna som ställs så att det blir lite ”mer verkstad” redan på måndag.
Ystad Summit är ursprungligen ett initiativ från Ystads IF och arrangeras av Y-Event AB. Från och med i år går Altitude Meetings från att ha varit inhyrd projektledare till delägare i bolaget tillsammans med handbollsföreningen.
– Vi har investerat i detta för att vi tror att den här mötesplatsen är viktig för att nå ut med frågorna som är viktiga för oss, frågor som rör klimat- och demokratikrisen.
Ystad Summit finansieras av de företag och organisationer som ”äger” de olika programpunkterna tillsammans med en rad olika partners.
Arrangemanget är gratis att besöka. Dessutom går det att ta del av seminarierna på distans eller i efterhand eftersom allt streamas. I år har programmet vuxit till tre dagar men Yasemin Arhan Modéer betonar att det är viktigt att behålla tillgängligheten.
– Jag tror att det finns potential att öka lite till utan att tappa kvalitet, men vi har ingen ambition att bli ett nytt Almedalen.
Av de 70 punkterna har majoriteten direkt påverkan på näringslivet eller kan tjäna som inspiration på olika sätt, menar hon. Som exempel nämner hon onsdagens seminarium i regi av Svenskt Näringsliv där bland andra Christian Danielsson, statssekreterare för EU-frågor, deltar. På torsdagen hålls bland annat ett antal seminarier med energifokus.
– Seminariet på onsdag handlar om hur det svenska näringslivet kan påverka EU. Där har vi massor av möjligheter om vi bara vet hur. Vi har också flera seminarier kring den gröna omställningen och hur vi kan bli konkurrenskraftiga i den sektorn.
Ola Nilsson