Krisen i byggbranschen fick Fieldly att bromsa expansionen utanför Sverige och rikta om fokus till lönsamhet. Årets första kvartal visade Malmöbolaget vinst för första gången. Med nya pengar från ägarna är grundaren Sven Paulin redo att satsa igen.
Fieldly utvecklar ett digitalt projekthanteringsverktyg för byggbranschen i form av en app. I korthet handlar det om administration av till exempel offerter, arbetsorder och fakturering. I oktober 2022 hade bolaget just tagit ett första steg för att expandera utanför Sveriges gränser och öppnat kontor i Oslo.
– Då var det verkligen högtryck på byggsektorn. Vi gjorde nya all time high var och varannan månad. Men i början på 2023 slog konjunkturen till. Då justerade vi strategin till att vi behåller fokus på Sverige och på en tydlig väg till lönsamhet, säger grundaren och vd:n Sven Paulin.
Det första kvartalet i år blev det första med svarta siffror, men så ska det inte fortsätta.
– Vi kommer inte att vara lönsamma på helåret. Och det är inte heller meningen eftersom vi tar in kapital för att det ska sättas i arbete.
Förra sommaren tog bolaget in drygt 10 miljoner kronor i en nyemission och i juni i år fylldes kassan på med ytterligare 18,2 miljoner kronor. Pengarna kommer från de nuvarande ägarna, däribland Byggmästar’n i Skånes grundare Christer Dahlén som är huvudinvesterare i bolaget.
– Det är för att växla upp och flytta fram positionerna inför att konjunkturen svänger och byggsektorn vänder uppåt. Då vill vi vara fullt redo och då måste man börja investera nu.
Pengarna satsas både på utveckling och marknadssidan. Fokus är nu expansion till nya kundsegment, primärt inom Sverige.
– Vi har länge varit särskilt konkurrenskraftiga mot mindre bygg- och installationsbolag, med fem till femtio medarbetare, och det är fortfarande vårt viktigaste segment. Men det är en medveten strategi vi nu genomför att utveckla produkten mot något större segment, både på produktsidan för att möta den typen av bolags önskemål men också på säljsidan.
Fieldly har i dagsläget 10 000 betalande användare och verktyget har hittills använts i fler än 1,7 miljoner projekt. 2023 landade nettoomsättningen på 32,2 miljoner kronor, vilket var en tillväxt med 24 procent. Prognosen för i år ligger på en motsvarande tillväxttakt, vilket skulle ge en omsättning runt 40 miljoner kronor.
I dagsläget kommer 97 procent av intäkterna från den svenska marknaden, men Sven Paulin har inte gett upp tankarna på att expandera även geografiskt framöver.
– Vår produkt är egentligen från dag ett anpassad för en global marknad. Men vi kommer nog inte aktivt börja bearbeta nya marknader förrän vi ser att konjunkturen vänder även i praktiken. Det kommer, men inte just nu.
Ola Nilsson