Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.
Det är inte en bra idé att frakta färdiga produkter över hela jorden. Bättre då att låta långväga partners tillverka själva enligt ett patenterat recept. Det är kontentan av Enzymaticas nya affärsmodell.
”Vi har under våren fört diskussioner med flera potentiella partners och då förstått att vissa av dem vill kontrollera produktionsledet i större utsträckning. Detta gäller framför allt marknader på stort geografiskt avstånd från vår kontraktstillverkare i Spanien. Därför kommer vi att erbjuda partners att köpa enzymet från Enzymatica men själva sköta slutproduktionen”, skriver ordförande Bengt Baron i ett pressmeddelande.
En ny affärsmodell skulle innebära att bolaget gradvis förflyttas från enbart att producera konsumentprodukter till också bli leverantör av enzymformuleringar baserade på den teknik som används i Coldzyme.
Genom att teckna avtal med ledande aktörer på stora marknader som Kina, Japan och USA kan produkterna produceras på respektive marknader, i stället för som i dag via kontraktstillverkaren i Spanien. Därmed kan långa transporter av färdig produkt undvikas, vilket blir mer kostnadseffektivt och dessutom förlänger hållbarheten i butik.
Förhandlingarna med nya partners beräknas dock ta tid och därför skjuter Enzymatica de finansiella målen på framtiden.
Det finansiella mål som kommunicerades 2021 är en nettoomsättning om minst 600 Mkr och en EBIT-marginal om minst 28 % vilket skulle ge cirka 170 MSEK i EBIT vid utgången av 2026. Målens storlek behålls men året att nå dem sätts nu till 2027.
Gunnar Wrede