torsdag 20 juni 2024

inloggad som

Senzagen på offensiven

|  
|  

Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.

Senzagen storsatsar för att komma in i en ny kundsektor med sina djurfria tester av kemikalier, vilket förväntas generera rejält högre intäkter inom några år. Bolaget tar nu in kapital i en riktad emission som övertecknades och där nya och gamla långsiktiga ägare deltar.

Carl Borrebaeck-bolaget Senzagen har en portfölj av djurfria allergitester för kemikalier inom kemi-, kosmetika- och läkemedelsindustrin. Bolaget vill nu bredda tillämpningarna i medicintekniska produkter. Nu har bolaget rest 37,2 miljoner kronor till det och nya myndighetsgodkännanden av testerna för de senare faserna för kundernas produktutveckling, som vid marknadsintroduktion.

– Vi kan bli lika stora inom medicinteknik som vi är inom kemikaliesektorn och räknar med att satsningen ska generera intäkter kopplade till investeringarna på cirka 50 Mkr från 2027 och runt 100 Mkr från 2029, säger koncernchef Peter Nählstedt och fortsätter:

– Vi växer redan 15-20 procent årligen och nådde lönsamhet på EBITDA-nivån i Q1, men vi har nu valt att göra en offensiv satsning för att ta bolaget till nästa nivå. Detta är en bra tajming då vi har en bra kundbas och efterfrågan, och det finns ett tydligt regelverk för certifieringar som vi vet hur vi ska uppfylla. Vi verkar i ett väldigt spännande område där vi vill fortsätta växa och bli ledande inom djurfria allergitester.

Senzagens flaggskepp Gard Skin används för att undersöka om en kemikalie är allergiframkallande och står för närvarande för runt hälften av intäkterna.

Två vidareutvecklingar av Gard Skin ska också certifieras för att få en bredare kundkrets. Den ena är Gard Skin Medical Device som redan säljs till kunders produktutveckling för att se om fasta material i exempelvis hörapparater är allergiframkallande. Den andra är Gard Skin Dose Response som kan användas för att få veta vid vilken dos kemikalien är säker att använda.

Flera stora investerare blev nya delägare i finansieringsrundan.

– Emissionen blev kraftigt övertecknad så vi valde att ta in lite mer än vi sagt från början och prioriterade långsiktiga ägare, säger Peter Nählstedt.

Några av de nya ägarna är tyska investmentbolaget ShapeQ Gmbh som deltog med cirka 1 miljon euro och danska Life Science Invest Fund I.

Elisabet Ottosson

Men 37 nya miljoner ska Senzagen, med vd Peter Nählstedt, gå på offensiven för att bredda produktportföljen och följa kunderna hela vägen till marknaden.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Glad midsommar!

    Ännu ett utgivningsår är till ända för Rapidus. Efter mer än 200 nyhetsbrev och 600 artiklar går vi på redaktionen in i sommarutgivning. Det innebär att vi bara ses på måndagar fram till den 12 augusti. Intressanta sommarintervjuer utlovas.

  • Het sommar för skånska gamingbolag

    Blickarna riktats mot Skånes växande gamingscen när det är dags för heta och hajpade sommarreleaser av dataspel. Rapidus har kollat vad som är på gång.

  • Skönsång mot cyberbrott 

    Sommaren innebär en ökad risk för bedrägerier, nätfiske och bluffakturor. För att uppmärksamma detta har Vegakören från S:t Johanneskyrkan och cybersäkerhetsbolaget Vigili skrivit om en klassisk sommarsång för att öka medvetenheten om riskerna. 

  • Fastigheter för småföretagare i Lejonkulan

    Fastighetsbolaget Easy Depots vd och medgrundare Sofia Wäborg besöker Jan Dahlqvist i Rapidus podd Lejonkulan för att beskriva hur bolaget […]