torsdag 18 september 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Genombrott för Opticept

|  
|  

Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar. – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

Det är den globala pommes frites-jätten FPS Food Process Solutions som beställer Opticepts teknik till sina potatislinjer för tillverkning av pommes frites. Ordervärdet uppskattas till 60 miljoner kronor.

Kanadensiska FPS har ett samarbetsavtal med Opticept efter genomförda pilotförsök med Opticepts PEF-teknologi för fasta livsmedel som visat att energi- och tidsbesparingar görs i FPS:s linjer för pommes frites-tillverkning.

PEF är en bearbetningsmetod med hjälp av ett elektriskt fält mjukar upp fasta livsmedel. FPS levererar nyckelfärdiga produktionsanläggningar som hanterar uppemot 80 ton potatis per timme.

– Det är för bearbetning av potatis som FPS har börjat marknadsföra produktionslinjerna med vår teknik inkluderad och sett ett stort intresse. Under resans gång har de även hittat andra applikationer för vår teknik, som att behandla grönsaker och bönor för att minska koktiden och möra och förbättra marineringsresultat för kött. Denna order tror vi i huvudsak gäller potatis, men potatis är nog bara början, säger Thomas Lundqvist, vd för Opticept.

Detta kan vara genombrottet för Opticepts teknik inom segmentet fasta livsmedel. Bolaget har i veckan även meddelat att det fått en order värd 2 Mkr inom olivoljesegmentet av, enligt pressmeddelandet, en av världens största olivoljeproducenter.

FPS:s order avser ett bestämt antal maskiner med avrop under maximalt 12 månader, men Thomas Lundqvist vill inte avslöja hur många maskiner det handlar om.

– Med ordern vill FPS säkra att vi kan leverera maskiner till det behov de ser i dag, men behovet kan vara större och komma ännu snabbare. Vårt samarbetsavtal med FPS bygger på att vi delar på vinsten för varje såld produktionslinje, och vi har beräknat att ordern minst ska ge oss 43,5 Mkr i intäkter men att det rimligtvis handlar om cirka 60 Mkr, säger han och fortsätter:

– Detta är vår största order hittills, det går inte att jämföra med något annat vi presterat. Ordern är ett kvitto på att både vår teknik och strategi fungerar. Vi har ett liknande samarbete på snittblomsidan.

Ordern innebär att Opticept behöver skala upp produktionen.

– Vi har inga bekymmer att öka produktionstakten. Den längsta ledtiden är leverans av elektronikkomponenter och den tiden är samma för små och stora ordrar. Och det är inte särskilt mer resurskrävande att montera ihop ett större antal maskiner. Hittills görs det i Sverige men nu får vi utvärdera hur vi ska göra framöver.

FPS gick in som en mindre delägare i Opticept tidigare i år med 10 procent av aktierna. Opticept har haft en nettoomsättning runt 10 Mkr de senaste åren med negativt resultat. Aktien har hittills ökat med över 80 procent i dag till strax över 4 kr.

Elisabet Ottosson

Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar. – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • “Arbetsmarknaden är nyckeln till allt”

    Det kvittar om du pratar om Skånes behov av infrastruktur eller energi. Dess påverkan på arbetsmarknaden är det som gör frågorna intressanta för politiker. Det sa Johan Eklund, ny vd för Sydsvenska Handelskammaren på Rapidus och Danske Banks nätverksträff.

  • Stor igenkänning i skånska utmaningar

    Infrastruktur, elpriser och arbetsmarknad. Efter att Johan Eklund berättat för Rapidus publik vilka frågor han prioriterar att driva mot den beslutsfattande politiken var samtalen bland deltagarna i full gång. 

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    ,
    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Pitchtävling på Minc

    På fredag blir det pitchtävling på Minc. Investerarnätverket Yeos Ventures, med affäsängeln Hjalmar Antonsson, bjuder in sex bolag och lovar 250 000 kronor till vinnaren.


  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.

  • Bona – ”USA:s tullar kan påverka oss”

    Malmöföretaget Bona, med vd Kerstin Lindell i spetsen, redovisar stagnerad tillväxt för 2024. En dämpad konjunktur känns av och en stor verksamhet i USA kan komma att påverkas av tullar.

  • Obducats vd får gå

    Lundabaserade Obducats ansträngda finanser tar ut sin rätt. Patrik Lundström som varit vd i mer än 25 år får gå. Bolaget ska gå in i en ”ny fas” och ersätter honom med en styrelsemedlem som varit med lika länge.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.