I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.
Problemen hopar sig för den cyklande flyttfirman. I oktober förvärvade Move by Bike konkurrenten Bzzt med dotterbolag, en affär som då sades stabilisera företaget genom Bzzt:s starkare finanser. Månaden därpå var dock halva aktiekapitalet förbrukat och Move by Bike fick upprätta kontrollbalansräkning.
I december genomfördes en kvittningsemission som tillförde bolaget 20 miljoner kronor. Detta skulle ha löst problemet. Men så försattes dotterbolaget Bzzt Stockholm i konkurs och aktievärdet. fick skrivas ner med 10 Mkr, vilket medförde att Move by Bike fortsatt var kvar i kontrollbalanssituation.
Enligt aktiebolagslagen har ett bolag åtta månader på sig att återställa hela aktiekapitalet. Om man inte lyckas ska bolaget försättas i konkurs men kan drivas vidare med styrelsen som personligt ansvarig. Detta inträffar i juli.
Ovanpå detta meddelade Move by Bike på tisdagen att vd Lisette Hallström sagt upp sig och lämnar sin post den 31 augusti.
“Jag tror att detta är en bra tidpunkt att hitta en ny vd”, säger hon i ett pressmeddelande.
Rapidus intervjuade Lisette Hallström strax innan uppsägningen. Nedan redovisar vi citat från samtalet innan hon sa upp sig.
– Jag har ingen oro över att inte kunna hantera situationen, det ser bra ut. Dels har vi nyligen tagit ett konvertibellån som hjälper oss en bra bit på vägen, dels ser vi över möjligheten till en emission, men inget beslut är taget än. Vi känner ett extremt starkt förtroende från vår ägarbas, sa hon.
I februari köpte bolaget två mindre logistikbolag som är baserade i Stockholm, Crosstown och Cykelbudpoolen, för 2 Mkr. De har en sammanslagen omsättning av runt 6 Mkr. I maj tog bolaget ett konvertibellån om 6,25 Mkr.
– Vår plan i den här resan är att skapa volym, vilket behövs för att kunna skapa lönsamhet. Den rationalisering vi gjorde efter förvärven har överträffat våra förväntningar. Det skulle mycket väl kunna bli aktuellt med fler förvärv framöver, sa Lisette Hallström.
Mellan 2021 och 2022 sjönk omsättningen med nära 10 Mkr till 16,7 Mkr och resultatet hamnade på minus 12,1 Mkr. I fjol ökade omsättningen något igen till 20 Mkr men så även förlusten, som landade på minus 14,4 Mkr. I första kvartalet i år låg omsättningen på 5,8 Mkr, vilket är en ökning med 1,6 Mkr jämfört med i fjol.
– Vi har en tydlig känsla av att ligga helt rätt i tiden med vårt erbjudande, många regleringar i samhället talar för att vår lösning är rätt. Vi har tillit till att omsättningen kommer att öka, det har varit tydligt för oss under de senaste månaderna, sa Lisette Hallström.
MoveByBike har under drygt tio år drivit logistik- och transportverksamhet med Malmö som bas. Koncernen har nu ett 70-tal eldrivna lastcyklar och totalt runt 45 anställda omräknat till heltidstjänster, och verkar tillsammans med sina tre dotterbolag i Malmö och Stockholm.
Tillförordnad vd blir affärsutvecklingschefen Fredrik Videlycka. Han var tidigare vd för Bzzt Stockholm.
Elisabet Ottosson