torsdag 2 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Klockan tickar för Move by Bike

|  
|  

I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.

Problemen hopar sig för den cyklande flyttfirman. I oktober förvärvade Move by Bike konkurrenten Bzzt med dotterbolag, en affär som då sades stabilisera företaget genom Bzzt:s starkare finanser. Månaden därpå var dock halva aktiekapitalet förbrukat och Move by Bike fick upprätta kontrollbalansräkning.

I december genomfördes en kvittningsemission som tillförde bolaget 20 miljoner kronor. Detta skulle ha löst problemet. Men så försattes dotterbolaget Bzzt Stockholm i konkurs och aktievärdet. fick skrivas ner med 10 Mkr, vilket medförde att Move by Bike fortsatt var kvar i kontrollbalanssituation.

Enligt aktiebolagslagen har ett bolag åtta månader på sig att återställa hela aktiekapitalet. Om man inte lyckas ska bolaget försättas i konkurs men kan drivas vidare med styrelsen som personligt ansvarig. Detta inträffar i juli.

Ovanpå detta meddelade Move by Bike på tisdagen att vd Lisette Hallström sagt upp sig och lämnar sin post den 31 augusti.

“Jag tror att detta är en bra tidpunkt att hitta en ny vd”, säger hon i ett pressmeddelande.

Rapidus intervjuade Lisette Hallström strax innan uppsägningen. Nedan redovisar vi citat från samtalet innan hon sa upp sig.

– Jag har ingen oro över att inte kunna hantera situationen, det ser bra ut. Dels har vi nyligen tagit ett konvertibellån som hjälper oss en bra bit på vägen, dels ser vi över möjligheten till en emission, men inget beslut är taget än. Vi känner ett extremt starkt förtroende från vår ägarbas, sa hon.

I februari köpte bolaget två mindre logistikbolag som är baserade i Stockholm, Crosstown och Cykelbudpoolen, för 2 Mkr. De har en sammanslagen omsättning av runt 6 Mkr. I maj tog bolaget ett konvertibellån om 6,25 Mkr.

 – Vår plan i den här resan är att skapa volym, vilket behövs för att kunna skapa lönsamhet. Den rationalisering vi gjorde efter förvärven har överträffat våra förväntningar. Det skulle mycket väl kunna bli aktuellt med fler förvärv framöver, sa Lisette Hallström. 

Mellan 2021 och 2022 sjönk omsättningen med nära 10 Mkr till 16,7 Mkr och resultatet hamnade på minus 12,1 Mkr. I fjol ökade omsättningen något igen till 20 Mkr men så även förlusten, som landade på minus 14,4 Mkr. I första kvartalet i år låg omsättningen på 5,8 Mkr, vilket är en ökning med 1,6 Mkr jämfört med i fjol.

– Vi har en tydlig känsla av att ligga helt rätt i tiden med vårt erbjudande, många regleringar i samhället talar för att vår lösning är rätt. Vi har tillit till att omsättningen kommer att öka, det har varit tydligt för oss under de senaste månaderna, sa Lisette Hallström.

MoveByBike har under drygt tio år drivit logistik- och transportverksamhet med Malmö som bas. Koncernen har nu ett 70-tal eldrivna lastcyklar och totalt runt 45 anställda omräknat till heltidstjänster, och verkar tillsammans med sina tre dotterbolag i Malmö och Stockholm.

Tillförordnad vd blir affärsutvecklingschefen Fredrik Videlycka. Han var tidigare vd för Bzzt Stockholm.

Elisabet Ottosson

I november i fjol hade Malmöbolaget Move By Bike förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Senast i juli måste situationen vara löst för att bolaget inte ska riskera konkurs. Och nu har vd Lisette Hallström sagt upp sig.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Skånsk lyxtaxi växlar upp

    Privatchaufförsföretaget The Car köper Malmöbolaget A Limo. Affären är The Cars första förvärv och grundaren Tord Rosenlund utesluter inte fler. 

  • Tullkaos drabbar skånska företag

    Trumps handelskrig skapar stor osäkerhet bland skånska företag. USA hotar nu med höjda hamnavgifter och de senaste tilläggstullarna på stål och aluminum skapar nya problem. Handelskammaren varnar för att vi ännu inte sett alla effekter av tullkaoset.

  • Move By Bike tar sig ur krisen

    Efter långvariga finansiella problem kan lyckan ha vänt för Move By Bike. Bolaget har kommit ur rekonstruktion och en ny delårsrapport visar tillväxt och krafitigt minskad förlust. Vd Fredrik Videlycka pekar på framgångsfaktorn.

  • Ny vd i krisande Move By Bike

    Malmöbolaget Move By Bikes rekonstruktion förlängdes nyligen ytterligare. Nu blir Fredrik Videlycka permanent vd på efter att ha haft rollen som interim. Han siktar på att komma ur rekonstruktionen redan innan sommaren.

  • Move by Bike får förlängd frist

    Tingsrätten förlänger rekonstruktionen i det noterade Malmöbolaget Move by Bike. Som ett led i processen tar bolaget in nya pengar i en riktad emission.

  • Move by Bike tvingas till rekonstruktion

    Det noterade Malmöbolaget Move by Bike ansöker om rekonstruktion. Beskedet kommer efter en längre tids finansiella problem.

  • Hänt i vecka 26

    Finansiella räddningar i krysset var tongivande i veckans nyhetsflöde från skånska företag. Här figurerar bolag som Doxa, Alligator och Move By Bike, men också två starka kvinnor som gör affärer med varandra.

  • Fortsatt nedåt för Sturup

    Swedavias statistik för april visar att antalet resenärer vid Malmö flygplats fortsätter att minska, minus 39 procent i år jämfört med i fjol. Flygplatsen är därmed sämst i klassen av alla Swedavias flygplatser.

  • Från storm till krasch för Maersk

    Det var en båt chartrad av Maersk som körde in i Frances Scott Key Bridge i Baltimore för två veckor sedan. Olyckan är dock inte den enda som drabbat det danska rederiet på senare tid. Och aktiekursen har rasat.

  • Djupdykning för Sturup

    Trafiken på Malmö Airport fortsätter att gå ned. Nya siffror från Swedavia för februari visar att den skånska flygplatsen går sämst i landet. Så här mycket faller trafiken.