torsdag 21 november 2024

inloggad som

Sportbetting blev träpaneler

Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

– Allt började med att vi som kunder hittade en liknande produkt till ett inredningsprojekt. Moduler med vertikala träribbor som dessutom gav en bättre ljudnivå. Men sedan kände vi att det här kan vi göra bättre med högre kvalitet, säger Kristoffer Källström, vd för Wood on Wall.

Bröderna Andreas och Kristoffer är båda utbildade ekonomer och lyckades under nästan tio års tid leva på sportbetting.

– Sen kom pandemin och många sporter stängde ner. Wood on Wall började som ett hobbyprojekt, sedan headhuntade vi ett gäng ur vårt nätverk. En ingenjör, en inköpare som jobbat på större bolag, en snickare och en projektledare inom bygg, säger Kristoffer Källström.

Det var 2020 och på ett halvår sålde bolaget för drygt 2 miljoner kronor. Året därpå var intäkterna 22,8 Mkr med ett rörelseresultat på 7,7 Mkr. Tillväxten fortsatte 2022 då man sålde för 29,8 Mkr med rörelseresultatet 7,3 Mkr. Men förra året gav en inbromsning 26 Mkr i intäkter och resultatet sjönk till 1,6 Mkr.

– I början var det boostat av pandemin. Förra året dämpades marknaden av räntehöjningar. Våra materialkostnader ökade men framför allt har vi byggt en riktig organisation och anställt säljare, säger Kristoffer Källström och tillägger:

– De första åren sysslade vi nästan bara med ordermottagning. Vi har inte haft någon försäljningsorganisation utan i stort sett bara ett Instagramkonto, men nu är vi redo att skala upp. Vi tror att vi kan bli rejält mycket större och omsätta 100 Mkr inom tre till fem år.

Hittills under 2024 håller de samma försäljningstakt som 2023. Men i höst tänker bröderna lansera ett par nya produkter, eller kollektioner som Kristoffer Källström kallar dem.

– Det gäller att inte slå sig till ro utan att vara innovativ och ta fram nya produkter som kompletterar de befintliga. I dag har vi valnöt, ek, ask och teak, samtliga färdigbehandlade med lack eller olja och med äkta träyta. Vi nischar oss som premium, säger han.

Akustikplattorna består av återvunnen plast och träribborna produceras med trä från hållbart skogsbruk. Tillverkningen görs av underleverantörer, men monteringen sker för hand i Helsingborg där varje modul kontrolleras noga innan den packas.

– Vi har nästan växt ur de befintliga lokalerna så vi tittar på lösningar för det också, säger Kristoffer Källström.

Sölve Dahlgren

Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.