måndag 8 december 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sportbetting blev träpaneler

Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

– Allt började med att vi som kunder hittade en liknande produkt till ett inredningsprojekt. Moduler med vertikala träribbor som dessutom gav en bättre ljudnivå. Men sedan kände vi att det här kan vi göra bättre med högre kvalitet, säger Kristoffer Källström, vd för Wood on Wall.

Bröderna Andreas och Kristoffer är båda utbildade ekonomer och lyckades under nästan tio års tid leva på sportbetting.

– Sen kom pandemin och många sporter stängde ner. Wood on Wall började som ett hobbyprojekt, sedan headhuntade vi ett gäng ur vårt nätverk. En ingenjör, en inköpare som jobbat på större bolag, en snickare och en projektledare inom bygg, säger Kristoffer Källström.

Det var 2020 och på ett halvår sålde bolaget för drygt 2 miljoner kronor. Året därpå var intäkterna 22,8 Mkr med ett rörelseresultat på 7,7 Mkr. Tillväxten fortsatte 2022 då man sålde för 29,8 Mkr med rörelseresultatet 7,3 Mkr. Men förra året gav en inbromsning 26 Mkr i intäkter och resultatet sjönk till 1,6 Mkr.

– I början var det boostat av pandemin. Förra året dämpades marknaden av räntehöjningar. Våra materialkostnader ökade men framför allt har vi byggt en riktig organisation och anställt säljare, säger Kristoffer Källström och tillägger:

– De första åren sysslade vi nästan bara med ordermottagning. Vi har inte haft någon försäljningsorganisation utan i stort sett bara ett Instagramkonto, men nu är vi redo att skala upp. Vi tror att vi kan bli rejält mycket större och omsätta 100 Mkr inom tre till fem år.

Hittills under 2024 håller de samma försäljningstakt som 2023. Men i höst tänker bröderna lansera ett par nya produkter, eller kollektioner som Kristoffer Källström kallar dem.

– Det gäller att inte slå sig till ro utan att vara innovativ och ta fram nya produkter som kompletterar de befintliga. I dag har vi valnöt, ek, ask och teak, samtliga färdigbehandlade med lack eller olja och med äkta träyta. Vi nischar oss som premium, säger han.

Akustikplattorna består av återvunnen plast och träribborna produceras med trä från hållbart skogsbruk. Tillverkningen görs av underleverantörer, men monteringen sker för hand i Helsingborg där varje modul kontrolleras noga innan den packas.

– Vi har nästan växt ur de befintliga lokalerna så vi tittar på lösningar för det också, säger Kristoffer Källström.

Sölve Dahlgren

Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • EU får spelbolagen att se rött 

    En debatt rasar om spelindustrins viktigaste inkomstkälla: köp inuti spelen. En omtolkning av riktlinjer riskerar att sätta krokben för industrins framtida tillväxt, anser branschen.

  • Intellego-smittan ser ut att spridas

    Först Intellego, sedan Dug, sedan Sensodetect. Oron ökar kring Johan Möllerströms bolag. Sensodetect utlovar en frågestund med sina aktieägare som hört av sig med frågor.

  • Acarix gör riktad nyemission

    Medicinteknikbolaget Acarix, verksamt inom teknologi för identifiering av kransartärsjukdomar, genomför en riktad nyemission på drygt 33 miljoner kronor. I emissionen deltar flera välkända life science-investerare. 


  • Volkswagen väljer Lund för expansion

    Fordonsindustrin har i tysthet tagit Lund i besittning. Volvo har cirka 400 anställda i staden, Bosch närmar sig 200 – och nu har Volkswagen gått in ett bolag som från början var en lundensisk startup.

  • ANNONS Innehåll från EKN

    Exportfinansiering som håller för okrossbart glas

    Efterfrågan på pansarglas stiger i takt med upprustningen av militär och polis. Det märks hos Hammerglass i skånska Förslöv. Med stöd från EKN kan bolaget växa snabbt och säkert på nya marknader som Australien och Nordamerika.

  • Thule drar ned mål – aktien steg

    Friluftsbolaget Thule drar ned sitt finansiella mål. Det framkom i ett pressmeddelande på onsdagkvällen. På tiden, tyckte aktiemarknaden som inte tagit det tidigare målet på allvar.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Ljus i tunneln för Brainlit

    Bluetooth-uppfinnaren Tord Wingren siktar på att fördubbla försäljningen av smarta ljussystem i år. – Det har tagit tid att lära oss hur vi ska jobba med försäljning, men nu har vi fått till det, säger han.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Mikrodust redo att skala upp: “Dubblar omsättningen i år”

    Med ny vd, ny strategi och flera färska affärer ska Mikrodust från Lund snabbt komma tillbaka från negativ tillväxt, och gå ännu längre. — På 3 till 4 år ska vi vara över 100 miljoner, säger vd Jonas Wackerfeldt.

  • Nytt superår för Tepe

    Joel Eklunds tandborstbolag Tepe ser ut att verka helt utanför de konjunktursvängningar som de flesta andra lever med. Rapidus har tagit en titt på bolagets årsredovisning för 2024 och förbluffas återigen av siffrorna.

  • Nordamps på väg mot marknaden

    Halvledarföretaget Nordamps i Lund tar ett steg närmare marknaden med en nyemission där befintliga ägare står för pengarna. Men till hösten behövs en större summa för att komma hela vägen. – Nu ska vi rikta oss till kapitalmarknaden, säger vd Jan Andersson.

  • Xenergic når ”stor milstolpe”

    Lundabolaget Xenergics energisnåla minneskretsar finns nu för första gången i massproduktion hos kund. Enligt vd Anders Berglund är det en stor milstolpe som inte bara ger intäkter utan också nya kunder och investerare.