Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.
– Allt började med att vi som kunder hittade en liknande produkt till ett inredningsprojekt. Moduler med vertikala träribbor som dessutom gav en bättre ljudnivå. Men sedan kände vi att det här kan vi göra bättre med högre kvalitet, säger Kristoffer Källström, vd för Wood on Wall.
Bröderna Andreas och Kristoffer är båda utbildade ekonomer och lyckades under nästan tio års tid leva på sportbetting.
– Sen kom pandemin och många sporter stängde ner. Wood on Wall började som ett hobbyprojekt, sedan headhuntade vi ett gäng ur vårt nätverk. En ingenjör, en inköpare som jobbat på större bolag, en snickare och en projektledare inom bygg, säger Kristoffer Källström.
Det var 2020 och på ett halvår sålde bolaget för drygt 2 miljoner kronor. Året därpå var intäkterna 22,8 Mkr med ett rörelseresultat på 7,7 Mkr. Tillväxten fortsatte 2022 då man sålde för 29,8 Mkr med rörelseresultatet 7,3 Mkr. Men förra året gav en inbromsning 26 Mkr i intäkter och resultatet sjönk till 1,6 Mkr.
– I början var det boostat av pandemin. Förra året dämpades marknaden av räntehöjningar. Våra materialkostnader ökade men framför allt har vi byggt en riktig organisation och anställt säljare, säger Kristoffer Källström och tillägger:
– De första åren sysslade vi nästan bara med ordermottagning. Vi har inte haft någon försäljningsorganisation utan i stort sett bara ett Instagramkonto, men nu är vi redo att skala upp. Vi tror att vi kan bli rejält mycket större och omsätta 100 Mkr inom tre till fem år.
Hittills under 2024 håller de samma försäljningstakt som 2023. Men i höst tänker bröderna lansera ett par nya produkter, eller kollektioner som Kristoffer Källström kallar dem.
– Det gäller att inte slå sig till ro utan att vara innovativ och ta fram nya produkter som kompletterar de befintliga. I dag har vi valnöt, ek, ask och teak, samtliga färdigbehandlade med lack eller olja och med äkta träyta. Vi nischar oss som premium, säger han.
Akustikplattorna består av återvunnen plast och träribborna produceras med trä från hållbart skogsbruk. Tillverkningen görs av underleverantörer, men monteringen sker för hand i Helsingborg där varje modul kontrolleras noga innan den packas.
– Vi har nästan växt ur de befintliga lokalerna så vi tittar på lösningar för det också, säger Kristoffer Källström.
Sölve Dahlgren