måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Vill bli först i nästa generation datorspel

|  
|  

Realistiska datorspelskaraktärer är nyckeln till nästa generation datorspel. Det menar Andreas Rodman, grundare och vd för uppstartsbolaget Lingotion, som vill bli först med den nya tekniken.

Lingotion utvecklar ett generativt AI-verktyg för datorspel som i realtid skapar ansiktsuttryck och dialog med känslomässiga tonfall hos datorspelsfigurer. Generativ AI är en specifik form av artificiell intelligens som kan generera något nytt utifrån den data verktyget har lärt upp sig på.

– Jag har hittat ett område där ingen annan har lyckats lösa alla de kommersiella och tekniska problem som finns. Det är en gigantisk marknad, för underhållningsspel är den värd flera hundra miljarder dollar per år och för datorspel inom andra områden såsom utbildning kan den bli ännu större, säger Lingotions grundare och vd Andreas Rodman.

Andreas Rodman var medgrundare och tidigare vd för bland annat Safeture i Lund. Han fortsätter:

– Dagens karaktärer i datorspel är förinspelade och reagerar orealistiskt med repetitiva ansiktsuttryck och tal. Vi kommer att kunna ge en oändlig mängd variationer och skapa en mycket större realism i dialogerna.

En av branschens knäckfrågor är användarrättigheterna till all den data som används för att träna AI-modellerna.

– Många AI-bolag använder träningsdata där man inte har införskaffat användarrättigheterna eller i bästa fall bara betalat en engångssumma, något som i framtiden kan bli en arbetsrättslig het potatis.

Andreas Rodman anser att man måste börja i datafrågan.

– Vi kommer att ge skådespelarna royalties baserat på våra intäkter för varje speltitel, liknande en skådespelaragentur. Vi har även löst de tekniska svårigheterna som finns med generativ AI i datorspel, det handlar bland annat om hur den tränas. Vår AI behöver en mindre mängd träningsdata och kräver mindre datorkapacitet, vilket gör att vi kan erbjuda en molnfri lösning som körs på spelenheten. Därmed kan datorspeltillverkare bibehålla den normala affärsmodellen med engångsintäkter, säger Anderas Rodman.

Han planerar att söka patent och att lansera en första version av produkten i slutet av året. Bolagets kunder kommer att vara spelstudior och deras underleverantörer.

Elisabet Ottosson

Realistiska datorspelskaraktärer är nyckeln till nästa generation datorspel. Det menar Andreas Rodman, grundare och vd för uppstartsbolaget Lingotion, som vill bli först med den nya tekniken.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Svag ljusning i spelbranschen

    Det är oroliga tider för spelutvecklare. Men när årets spelutvecklarindex nu släpps är spelhubben Game Habitat ändå optimistisk. Omsättning och resultat i de skånska spelbolagen ökade förra året.

  • Ljus i gamingtunneln

    Det är dystra tider för många spelutvecklare, inte minst de stora. Men i myllan med mindre indiestudior i Malmös gömmer sig ofta guldkorn. Här är bolagen att hålla koll på i vinter.

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Oviss framtid för Massive

    Den franska dataspelskoncernen Ubisoft går kräftgång och har börjat sälja delar av verksamheten. Med det är ännu oklart vad det betyder för Massive i Malmö, vars senaste två spel fick svala mottaganden på marknaden.

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Nya spelutvecklare i hamn

    Nu är det klart vilka spelutvecklingsföretag som kommer att delta i Haven, startprogrammet som körs av Game Habitat och Minc.

  • Nytt intag till Malmös spel-accelerator

    Det blir en andra omgång av Haven, startup-programmet för spelbranschen. Nu är ansökan öppen för nybildade spelutvecklare.

  • Några tröstande ord till spelbolagen

    Investerarna har inte försvunnit – de investerar bara mindre. Det var ett av budskapen till spelutvecklarna från investerarpanelen vid Nordic Games i Malmö.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Malmöstudio får flygande start

    Den nystartade spelstudion Dead Astronauts har fått en flygande start med drygt 40 miljoner kronor på fickan. Studion ska utveckla ett äventyrsspel som ska locka en bred publik.