onsdag 20 november 2024

inloggad som

Vill bli först i nästa generation datorspel

|  
|  

Realistiska datorspelskaraktärer är nyckeln till nästa generation datorspel. Det menar Andreas Rodman, grundare och vd för uppstartsbolaget Lingotion, som vill bli först med den nya tekniken.

Lingotion utvecklar ett generativt AI-verktyg för datorspel som i realtid skapar ansiktsuttryck och dialog med känslomässiga tonfall hos datorspelsfigurer. Generativ AI är en specifik form av artificiell intelligens som kan generera något nytt utifrån den data verktyget har lärt upp sig på.

– Jag har hittat ett område där ingen annan har lyckats lösa alla de kommersiella och tekniska problem som finns. Det är en gigantisk marknad, för underhållningsspel är den värd flera hundra miljarder dollar per år och för datorspel inom andra områden såsom utbildning kan den bli ännu större, säger Lingotions grundare och vd Andreas Rodman.

Andreas Rodman var medgrundare och tidigare vd för bland annat Safeture i Lund. Han fortsätter:

– Dagens karaktärer i datorspel är förinspelade och reagerar orealistiskt med repetitiva ansiktsuttryck och tal. Vi kommer att kunna ge en oändlig mängd variationer och skapa en mycket större realism i dialogerna.

En av branschens knäckfrågor är användarrättigheterna till all den data som används för att träna AI-modellerna.

– Många AI-bolag använder träningsdata där man inte har införskaffat användarrättigheterna eller i bästa fall bara betalat en engångssumma, något som i framtiden kan bli en arbetsrättslig het potatis.

Andreas Rodman anser att man måste börja i datafrågan.

– Vi kommer att ge skådespelarna royalties baserat på våra intäkter för varje speltitel, liknande en skådespelaragentur. Vi har även löst de tekniska svårigheterna som finns med generativ AI i datorspel, det handlar bland annat om hur den tränas. Vår AI behöver en mindre mängd träningsdata och kräver mindre datorkapacitet, vilket gör att vi kan erbjuda en molnfri lösning som körs på spelenheten. Därmed kan datorspeltillverkare bibehålla den normala affärsmodellen med engångsintäkter, säger Anderas Rodman.

Han planerar att söka patent och att lansera en första version av produkten i slutet av året. Bolagets kunder kommer att vara spelstudior och deras underleverantörer.

Elisabet Ottosson

Realistiska datorspelskaraktärer är nyckeln till nästa generation datorspel. Det menar Andreas Rodman, grundare och vd för uppstartsbolaget Lingotion, som vill bli först med den nya tekniken.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad