Marie Bengtsson, vd för IT-företaget Advenica i Malmö, noterar rekordförsäljning under 2023. Bakom tillväxten ligger främst försvarets beställningar av utrustning för krypterad information.
Advenica utvecklar säkerhetslösningar för både civilt och militärt bruk. Det handlar om hårdvara med tillhörande mjukvara, tänk en burk hos avsändaren som krypterar information som skickas till en mottagare med en likadan burk som avkodar.
Det svenska försvaret är en stor kund, utrikesdepartementet en annan. Till exempel använder svenska ambassader runt om i världen Advenicas kryptering för sin kommunikation.
I det börsnoterade bolagets rapport för det fjärde kvartalet som kom på måndagen steg omsättningen med 25 procent på helåret till 149 miljoner kronor. Under det fjärde kvartalet backade dock omsättningen marginellt.
– Vi noterar den högsta omsättningen i bolagets historia på helåret. Att det inte var tillväxt i det fjärde kvartalet beror på en väldigt tuff jämförelsesiffra för motsvarande kvartal i fjol, säger Marie Bengtsson och fortsätter:
– Vi upplever ända sedan 2020 en stark efterfrågeökning från försvaret och att den nu accelererar. Men våra produkter är säkerhetsklassade och ledtiderna kring kontroller och verifiering är långa. I gengäld kan vi sälja produkten under lång tid när den väl är framtagen.
Bolagets affärsområde med namnet Design House är bolagets tillväxtdrivare. Här tar man fram krypteringsutrustning tillsammans med kunden, till exempel det svenska försvaret. Utvecklingstiden kan dock vara 5 år eller mer.
Bolaget går alltjämt med förlust och har så gjort så länge Marie Bengtsson kan minnas. Hon började som finanschef 2015. Men en helårsförlust på 48 Mkr när hon tillträdde som vd 2019 var under 2023 nere på 4,9 Mkr (EBIT). Pengar från en nyemission 2022 som gav 45 Mkr har inte behövt tas i anspråk tack vare ett positivt kassaflöde.
– Vi har investerat tungt i utveckling, utökat våra kontorsytor och anställt personal. Förlusten är kalkylerad. Men under 2024 har vi budgeterat ett positivt resultat, säger Marie Bengtsson.
Trots att upprustningen är den främsta orsaken till Advenicas tillväxt ser hon en stor potential i den civila marknaden.
– Om bara folk kunde förstå att det inte räcker med en vanlig brandvägg för att skydda kritisk information så skulle vi sälja mycket mer, säger hon.
Marie Bengtsson medverkar på Rapidus event i Helsingborg den 6 mars, då vi fortsätter att diskutera försvarsindustrins utveckling i samband med den pågående upprustningen. Klicka här för att anmäla dig.
Gunnar Wrede