söndag 28 april 2024

inloggad som

Optimism i Acconeer

|  
|  

Radarsensorföretaget Acconeer radar upp så kallade design wins i bilindustrin. Nu senast har bolagets radarsensor designats in i en första bilmodell från en av Japans ledande biltillverkare.

Det började som ett litet Ideon-bolag sprunget ur forskning vid Lunds universitet.
Nu har Acconeer lämnat Lund för Malmö och Västra Hamnen. Sedan starten 2011 har bolaget växt till 50 anställda med ett börsvärde på 520 miljoner kronor. Nyligen tillkännagav Acconeer ytterligare en så kallad design win i bilbranschen till ett uppskattat värde på över 50 Mkr.

– Vilken japansk biltillverkare det handlar om är inget jag kan avslöja. Vi är glada över att se ännu en design win i bilindustrin, denna gång med en ny tillverkare och den första i Asien. Det betyder att vi nu har lanseringar eller design wins med fyra av de ledande fordonsföretagen i världen, vilket ger oss en mycket bra position på en marknad som vi förväntar oss kommer växa i hög takt under de kommande åren, säger Acconeers vd Lars Lindell.

Med “design win” syftar Acconeer på att bolagets radarsensor har valts ut för användning i en kunds produkt. Det är alltså inte samma sak som att en order har lagts. En design win räknas när en formell nominering tas emot, eller när en prognos för förväntad försäljning kan göras med hög tillförlitlighet.

– Det totala förväntade värdet av vår senaste design win, som gäller användningsfallet access control som möjliggör beröringsfri öppning av bagageutrymmet på en bil, är mer än 50 miljoner kronor under en sjuårsperiod med start 2025, säger Lars Lindell.

Totalt har Acconeer nu sett fyra lanserade bilmodeller och fjorton design wins inom fordonsindustrin. Det totala förväntade värdet av alla annonserade designvinster är 420 miljoner kronor under perioden 2024-2031.

Tekniken som Acconeer har utvecklat ligger enligt Lars Lindell i framkant. Bolagets radarsensorer används i bilar både i ”access kontroll” och i ”interior detection”, som bland annat omfattar inbrottslarm och för att känna av om det finns barn i bilen. Det är samma hårdvara i alla användarfall men olika mjukvarukonfigurationer.

– Dagens lösningar på access kontroll är baserade på kapacitiva sensorer men de är för dåliga. En radar fångar upp rörelser mycket bättre och därför ligger vi väldigt bra till då vi utvecklar såväl mjukvara och hårdvara som verktygen att använda tekniken. Det finns en enorm potential att plocka marknadsandelar, säger Lars Lindell.

2017 noterades Acconeer på First North. Bolaget har genom året backats av en rad erfarna personer ur det svenska näringslivet. En av huvudägarna är investmentbolaget BGA Invest, med den skånske affärsmannen Bengt Adolfsson vid rodret. Och i Acconeers styrelse sitter bland andra Fingerprints nuvarande sälj- och marknadschef, Thomas Rex.

Bolaget har försäljning och omsatte 25 Mkr under de första nio månaderna 2023. Men det är en bit kvar till vinst. Under samma period blev rörelseresultatet minus 35 Mkr. Det senaste året har aktien backat med 50 procent.

Martin Linderoth

Radarsensorföretaget Acconeer radar upp så kallade design wins i bilindustrin. Nu senast har bolagets radarsensor designats in i en första bilmodell från en av Japans ledande biltillverkare.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon återvinner elbilsbatterier

    Veckans Lejonkulan gästas av Raula Runsten, medgrundare av Rebaba som utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier.