Dirma vill demokratisera sponsring och hjälpa föreningar att tjäna pengar utan att behöva sälja korv. IT-konsultbolaget EC Solutions har gått in som delägare.
EC Solutions har sedan starten 2007 växt till drygt 40 medarbetare plus underkonsulter. Bara tolv medarbetare sitter på kontoret i Norra Hamnen, de flesta jobbar ute hos kund. Omsättningen 2022 blev 51 Mkr med ett rörelseresultat på 5,2 Mkr.
– Vi jobbar med både mjukvara och hårdvara. På EC finns kompetens både för att utveckla prototyper och designa för fabrikstillverkning, säger EC Solutions vd och grundare Oscar Lindahl (t.h.).
Nu har EC gått in som delägare i Dirma och en stor del av investeringen består av konsulttimmar där projektledare, designer och utvecklare tillsammans med Dirmas grundare byggt en teknisk plattform.
Idén går ut på att föreningar skapar konto på Dirma och därefter bjuder in sina medlemmar att registrera sig för att få reklam via tjänsten. Samtidigt erbjuder Dirma företag att göra riktade utskick geografiskt eller intressemässigt.
Den största föreningen på Dirmas plattform i dag är Helsingborgs simsällskap med 5.000 medlemmar. Planen är att börja i närområdet för att få in annonsörer, föreningsmedlemmar och supporters, och sedan skala upp nationellt.
– Även små lokala butiker ska kunna marknadsföra sig. De kan se på fakturan vilka föreningar de stöttat. Föreningen kan logga in och se hur många medlemmar som registrerat sig och hur mycket pengar som genererats. Även medlemmar kan se hur mycket de bidragit med genom att läsa reklamutskicken.
EC Solutions går bara i undantagsfall in i små startups på detta sätt, med ägande i utbyte mot utvecklingstimmar.
– Det är många bolag som behöver mycket IT-utveckling i början som sedan övergår i drift. Men många investerare ogillar modellen, de vill ju att utvecklarna ska sitta i bolaget, säger Oscar Lindahl.
Så hur stort kan Dirma bli?
– Första steget är att få det att snurra i Helsingborg. Men systemet är förberett för översättning och föreningar är stort i hela Norden. Vi hoppas att det kan locka företag som inte varit intresserade av traditionell sponsring och som en positiv bieffekt stötta föreningslivet, säger Dirmas grundare Michael Sejrbo-Petersen (t.v. i bilden).
Sölve Dahlgren