Personalstyrkan i Boappa bantas kraftigt efter att ha blivit uppköpt av konkurrerande Malmöbolaget Ourliving.
Spotlightnoterade Ourliving driver en digital boendeplattform och leverar kompletta solenergianläggningar. Bolaget har nu köpt den Stockholmsbaserade konkurrenten Boappa. Preliminär köpeskilling är 1,1 miljoner kronor. Skuldfritt motsvarar priset en krona.
Boappa är en app för kommunikation i bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Köpet innebär att Ourliving övertar Boappas kundbas, plattform och verksamhet.
– Med förvärvet blir vi marknadsledande. Vi får in 1.500 bostadsrättföreningar och 80.000 användare och vi ser stora möjligheter till synergier inom koncernen. Vi kommer göra allt för att skapa ett positivt kassaflöde så fort som möjligt, säger Ourlivings vd Henrik Jarl.
Säljaren är SBAB som gick in i Boappa för två år sedan. Då låg prislappen på 64 Mkr. Sedan dess har Boappa dragits med stora förluster. Under åren 2020 till 2023 levererade bolaget stigande förluster om 4 Mkr, 9 Mkr respektive 13 Mkr. Inte heller åren innan gick Boappa med vinst.
– För att vända till positivt kassaflöde har vi skurit ner på personalen i Boappa kraftigt, från 9 till 2 anställda. Tanken är att Ourliving ska stötta upp Boappa initialt och på sikt ska vi slå ihop våra två plattformar. På så vis ska vi vända från kraftiga förluster till lönsamhet, säger Henrik Jarl.
Även Ourliving har dragits med stora förluster under åren. Men Henrik Jarl ser en ljusning i horisonten.
– Vi räknar med att omsätta 30 miljoner kronor för helåret i år och vi räknar med positivt kassaflöde under 2024, säger han.
Martin Linderoth