torsdag 21 november 2024

inloggad som

Quickbutik kan vinna guld

|  
|  

När Azddin Benberka började bygga sin e-handelsplattform trodde få att den skulle bli en av de största i Norden. Quickbutik är nu nominerat till Årets Nytänkare på MiH Guld-galan.

– När jag först delade min vision om att skapa en ny e-handelsplattform, fick jag många skeptiska blickar och kommentarer som “ännu en?”. Många påpekade att det redan fanns många aktörer på marknaden. Men stora förändringar sker sällan genom att följa mängden, säger Azddin Benberka.

Han startade Quickbutik i Helsingborg redan 2014. De första åren ägnade han åt att bygga plattformen. Den skulle vara snabb och skalbar och en hostad lösning där alla kunder får tillgång till all ny funktionalitet som utvecklas.

Idag finns det över 5.000 aktiva butiker på e-handelsplattformen i Sverige, Danmark och Norge. Bolaget har 25 anställda.

Quickbutik var egenfinansierat, “bootstrapped”, från start och har bara tagit in en halv miljon i riskkapital. Bolaget har varit lönsamt sedan 2019 då omsättningen var 4 Mkr. Senaste bokslutet, för 2022, hade omsättningen ökat till 24,2 Mkr med ett rörelseresultat på 1,0 Mkr.

– Även om jag inte kan ge en exakt prognos för detta år, kan jag säga att vi är på rätt väg. Men framgång för mig mäts inte i siffror, säger Azddin Benberka och fortsätter:

– Vår nuvarande strategi är att djupt integrera och optimera vår närvaro i Danmark och Norge, detta innan vi tänker på att expandera ytterligare. Vi vill se till att vi verkligen levererar värde i de marknader vi redan är på. Framtiden är ljus, men den kräver all fokus på det vi redan har.

Nu är bolaget nominerat till Årets nytänkare på MiH Guld-galan som äger rum på torsdagen. Bakom det ligger en satsning som lanserades tidigare i år – en ny AI-funktion som är öppen och helt fri att använda för företagets kunder.

– Vi har haft AI sedan januari och det har blivit en game-changer för våra aktiva butiker. Den skapar innehåll som produkttexter och kategoritexter, men det som verkligen urskiljer den är förmågan att skriva i en ton som matchar varje butiks unika varumärke. Detta är inte bara automatisering; det är ett nytt sätt att tänka på — och på det spåret så jobbar vi även just nu på något ännu större som kommer innan året är slut, säger Azddin Benberka hemlighetsfullt.

En annan satsning är partnerskapet med Ung Företagsamhet som innebär att alla UF-företagare i Sverige, 36.000 elever, erbjuds en kostnadsfri e-handelslösning via Quickbutik under hela sin UF-period.

På torsdagskvällen arrangerar Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen sin årliga MiH Guld-gala där man under festliga former ska hylla Nordvästra Skånes näringsliv.

Quickbutik konkurrerar i kategorin Årets Nytänkare med Sportscom och Klang.ai som Rapidus rapporterat om tidigare, samt Nadio.

Här är alla nominerade i de olika kategorierna:

Årets Nytänkare: Sportscom, Quickbutik, Klang.ai och Nadio

Årets Företag: Swep, Mildef, Lindab och KB Components.

Årets startup: Nothing Fishy, Della8, LaddaTillsammans och Prac.

Årets personlighet: Sophia Järnåsen, Ola Thufvesson, Eva Rydberg och Victor Dahl.

Årets marknadsförare: Forsea, Resurs Bank, Nordea Open och Peab.

Årets hjärta: Jonnie Nilsson – Ensamma vänner, Cityidrott Landskrona, Elins vänner, Kenneth Storvik / Fotbollsstiftelsen och Gatulaget.

Sölve Dahlgren

När Azddin Benberka började bygga sin e-handelsplattform trodde få att den skulle bli en av de största i Norden. Quickbutik är nu nominerat till Årets Nytänkare på MiH Guld-galan.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Najell hoppas på babyboom

    Medan branschen för barn- och babyprodukter är i kris går e-handelsbolaget Najell från Lund mot strömmen. Vd och grundare Niklas Najafi Kristensen spår en lönsam tillväxt på 70–80 procent i år.

  • Därför fick Rugvistas vd sparken

    Börsnoterade Rugvista i Malmö, som säljer mattor på nätet, har sparkat sin vd som fick gå på dagen. Bolagets ordförande och e-handelsprofilen Martin Benckert berättar varför.

  • Medea i konkurs

    Upp som en sol och ned som en pannkaka. Medea, vars grundare utnämndes till 34:or av Rapidus 2021, är försatt i konkurs. Bolaget fick sitt uppsving i samband med covid-pandemin, sedan tog det stopp.

  • Vill bli navet för mattor i Europa

    Rugvista är det börsnoterade bolaget i Malmö som har ambitionen att bli ledande försäljare av mattor i Europa. Men just nu håller konsumenterna i plånboken. Det framgår av bolagets rapport för det andra kvartalet.

  • Tillfällig avkylning i het bransch

    HMS Network-grundarens ehandelsbolag JS Energi i Helsingborg kämpar med lönsamheten. Försäljning av värmepumpar på nätet gav växtvärk under chock-året för elpriser 2022.

  • Skånsk återvinningspionjär bantar sig i form

    Staffanstorpsbaserade Godsinlösen genomför det tredje besparingsprogrammet på drygt ett år. Personalstyrkan ska nu minskas med 17 medarbetare. Åtgärderna ser ut att ha effekt. Det framgår av företagets färska kvartalsrapport.

  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • De utmanar Systemets vinmonopol

    Winefinder och Vinoteket går samman och bildar ett helt nytt bolag. Detta efter en lång och uppmärksammad tvist med Systembolaget.

  • Skånska bjässar shoppar bolag

    Servettbolaget Duni blir majoritetsägare i tyska Relevo och e-handelsjätten BHG fortsätter att konsolidera marknaden.

  • Rabattbolag från Lund redo för lansering

    Lundabolaget Dealguru har säkrat 10 miljoner kronor för att utveckla sin rabattsajt och bygga en app. Flera riskkapitalister har investerat.