fredag 14 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Gents Go klipper Helsingborg C

|  
|  

Förluster avskräcker inte Gents-grundaren Jenny Rydhström från att satsa miljoner på att utmana traditionella frisörsalonger med den digitala plattformen Gents Go. Nu öppnar hon på Helsingborg C.

– Så fort hantverkarna är klara så öppnar vi, senast 1 november. En fördel med vårt koncept är att salongerna är enkla och avskalade. På Helsingborg C har vi tre stolar och ett enormt flöde av kunder. Vi kan öppna tidigt på morgonen och stänga sent på kvällen, säger Jenny Rydhström.

Salongen på Helsingborg C blir den sjätte där de tar över en liten lokal i ett bra läge som Kjell & Co lämnar.

– Innan vi startade Gents Go gjorde vi en marknadsundersökning via Yougov där 65 procent av männen och 40 procent av kvinnorna föredrog att få en klipptid direkt framför att vänta på sin favoritfrisör, säger Jenny Rydhström, vd för Gents Go.

Även i den salong som Gents driver sedan 2007 ser hon mycket drop-in, både kunder som kommer in och ringer och vill klippa sig “nu”.

– Särskilt kring jul är det hysteriskt, det kan vara 30 drop-in-förfrågningar på en dag. Då tänkte jag att det är konstigt att ingen byggt en plattform där kunderna kan se närmsta lediga tid, säger Jenny Rydhström.

Genom Gents – som säljer produkter för rakning, skägg, och hudvård på nätet – hade hon tillgång till kompetens både inom utveckling och digital marknadsföring. För tre år sedan startade hon därför Gents Go, en plattform där frisörer kan boka en stol och kunder därefter kan boka klipptid direkt i mobilen.

– Det här är ingen traditionell bokningsplattform knuten till en specifik salong utan du kan söka tider på alla Gents Go-salonger och hitta närmsta lediga.

Frisörerna är frilansare med egen firma. Det är redan vanligt i branschen att frisörer hyr sin stol och ofta betalar mer än 10.000 kronor i månaden för det.

– Vi tar ingen stolshyra, bara 30 procent på de klippningar vi förmedlar. Frisörer kan välja när och hur mycket de vill jobba. Dessutom hanterar vi betalningarna och varje månad får frisören sin förtjänst. Vi skapar till och med bokföringsunderlag för dem. Det ska vara enkelt för frisörerna.

I boksluten är det röda siffror hittills. 2020-2022 (bokföringsåret slutar 30 juni) är de samlade förlusterna -7,5 Mkr och det nyss avslutade räkenskapsåret gick back ytterligare 1 Mkr.

– Men de enheter vi har är lönsamma och efter tre år riktigt lönsamma. Dessutom har vi tagit alla utvecklingskostnader direkt, inte samlat dem i balansräkningen. Plattformen är en stor startkostnad men en ny salong kostar bara några hundra tusen. Det är ett volymkoncept, säger Jenny Rydhström och fortsätter:

– Vår kalkyl byggde på externt kapital. En salong blir lönsam först efter ett eller två år. Men vi hittade inga investerare som var intresserade, de såg väl inte potentialen. Vi har ett lån från Almi på 2 Mkr men vi har fått hålla igen och växa på egen hand.

Söker ni nytt kapital?

– Vi har lagt det lite på is eftersom vi inte kan visa upp en snabb tillväxt och än så länge inte heller lönsamhet.

Så länge hon inte tar in externt kapital är vinst i Gents det som kan finansiera expansion för Gents Go.

I senaste bokslutet (2021-2022) för Gents AB minskade omsättningen till 73,5 (81,3) Mkr med en vinst på 1,8 Mkr.

– Vi gick igenom ett stålbad 2022 och har jobbat stenhårt med kostnadskontroll ända sedan kriget i Ukraina inleddes. Men nu har vi bra tillväxt och 6 procent EBITDA-marginal, säger Jenny Rydhström.

Sölve Dahlgren

Förluster avskräcker inte Gents-grundaren Jenny Rydhström från att satsa miljoner på att utmana traditionella frisörsalonger.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • 34:orna 2025 – hela listan

    Rapidus hyllar ungt entreprenörskap genom att årligen lista 34 av Skånes hetaste bolag – alla med entreprenörer som är max 34 år. Ikväll koras årets topp fem – här är hela listan.

  • Svenska modellen gynnar 34:orna

    Sverige har varit utdömt som investeringsland på senare år. Men 34:orna kan skatta sig lyckliga att de befinner sig just här. Vi sitter på en unik, men förbisedd, konkurrensfördel jämfört med övriga Europa, skriver Jan Dahlqvist.

  • Nytt bolag ska bygga bro över dödens dal

    Sedermera Corporate Finance och ängelnätverket Nordic Angels startar ett nytt gemensamt bolag för att överbrygga det nordiska tillväxtkapitalgapet. Partnerskapet ska länka samman två delar av marknaden som sällan samarbetar nära.


  • Generationsskifte i Polykemi

    Rapidus inleder i dag en artikelserie med fokus på skånska onoterade vinstbolag. I jakten på nästa stjärna dras ögonen ofta till förhoppningsbolagen men Skåne erbjuder även en uppsjö av rejäla, mogna och vinstdrivande företag som det sällan skrivs om. Vi börjar med plastföretaget Polykemi i Ystad.

  • Familjärt med höga krav i Mjällby

    Personliga mål ska uppfyllas tre månader i rad, annars blir det åtgärdsplan. Mjällby säkrade i helgen SM-guldet i herrfotboll. Klubbchefen Jacob Lennartsson avslöjar några av hemligheterna bakom framgången.

  • Höst – strålande tider för Liljeholmens

    När höstmörkret kryper på är det högsäsong för levande ljus. Anna Lundqvist, vd för Liljeholmens Group med huvudkontor i Malmö, berättar om bolagets omprofilering, prispressen från Ikea och lönsamhetsproblemen.

  • Det sjungande investeringsbolaget

    De samlar gräddan av svenska affärsänglar och ska investera i 20 bolag i år. Med karaoke som förenande kraft är målet att bygga Nordens bästa grundarcommunity.

  • Dubbel Saas-satsning efter exit

    Helsingborgsentreprenören Jonas Nilsson är på gång med två nya bolag efter att ha sålt sitt IT-bolag Future IT Partner. De nya satsningarna backas av lokala affärsänglar.

  • Mildef-chef blir klock-topp

    Erik Hopkins är i dag operativ chef på försvarsbolaget Mildef i Helsingborg. Nu ska han börja sälja lyxklockor som vd för bolaget Heritage Timepieces.

  • ”Näringslivet måste kliva in”

    Kommuner överallt är rätt dåliga på att stimulera näringslivet. Men även företagen har blivit för passiva när det gäller gemensamma framtidssatsningar. Det säger Göran Hellström, företagsprofil i Helsingborg.

  • Förre Minc-vd:n drar igång försvarsinkubator

    Mincs förre vd, Daniel Persson, ska leda Ideons nya satsning på försvar och säkerhet. I en ny accelerator ska skånska startups kopplas samman myndigheter och försvarsindustrin.

  • Telavox startar inkubator

    Malmöföretaget Telavox vill utveckla Malmös näringsliv och samtidigt hitta nya affärsmöjligheter. I en nystartad inkubator kan de göra både och.

  • Unga entreprenörens hobbyprojekt: säljer kungens klocka

    Efter flera snabba tillväxtresor satsar serieentreprenören Simon Lexén nu på ett nytt affärsområde: samlarklockor. Målet är att bygga upp en verksamhet värd 100 miljoner kronor inom ett år.