I veckans avsnitt av Lejonkulan avslöjar Elonroad att man ska resa 100 miljoner kronor i nästa nyemission. Därför värvar Lundabolaget nu en ny kommersiell chef från PwC.
Elvägsbolaget Elonroad rekryterar Martin Waldén till posten som kommersiell chef, med ett första fokus är på kapitalanskaffning. Elonroad utvecklar en konduktiv teknik där elektrisk ström överförs genom direkt kontakt mellan en ledning eller skena i marken. Visionen är att elfordon ska kunna ladda under färd. Bolaget befinner sig i en expansiv fas och Martin Waldén är Elonroads senaste tillskott.
– Elonroads laddningslösningar för elfordon är en innovation som har potentialen att omdefiniera vårt sätt att se på mobilitet. Företaget befinner sig i en spännande fas och jag ser fram emot att vara med och skala upp verksamheten. Förutom att kommersialisera produkten ligger mitt fokus initialt också på kapitalanskaffning, säger Martin Waldén.
Martin Waldén har tidigare arbetat med strategisk rådgivning och tillväxtstrategi för större internationella konsument-, industri- och energiföretag, hos Accenture och senast som partner på PwC.
På torsdag släpps nästa avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan. Denna vecka gästas programmet av Elonroads vd Karin Ebbinghaus, som bland annat berättar om bolagets höga ambitioner.
– Ambition har en prislapp. Vi kan ju tuffa på och göra de små projekten vi har och då kanske vi inte skulle behöva mer än 40-50 miljoner. Men vi ser att det finns en “time to market”-fråga, att vi behöver vara ambitiösa, så vi ser nu att vi ska resa ungefär 100 miljoner, säger Karin Ebbinghaus i Lejonkulan.
Hon efterlyser investerare som befinner sig i gränslandet mellan riskkapital och private equity, det vill säga investerare med fokus på onoterade bolag.
– Om man kunde gifta ihop dem, lite mer riskvilligt kapital med kompetensen som finns inom private equity, i den skärningen hade jag velat hitta någon, säger Karin Ebbinghaus.
Följ Lejonkulan på Spotify eller Apple Podcasts för att ta del av premiären för femte avsnittet.
Martin Linderoth