fredag 13 september 2024

inloggad som

Han ska fixa 100 Mkr till Elonroad

|  
|  ,

I veckans avsnitt av Lejonkulan avslöjar Elonroad att man ska resa 100 miljoner kronor i nästa nyemission. Därför värvar Lundabolaget nu en ny kommersiell chef från PwC. 

Elvägsbolaget Elonroad rekryterar Martin Waldén till posten som kommersiell chef, med ett första fokus är på kapitalanskaffning. Elonroad utvecklar en konduktiv teknik där elektrisk ström överförs genom direkt kontakt mellan en ledning eller skena i marken. Visionen är att elfordon ska kunna ladda under färd. Bolaget befinner sig i en expansiv fas och Martin Waldén är Elonroads senaste tillskott. 

– Elonroads laddningslösningar för elfordon är en innovation som har potentialen att omdefiniera vårt sätt att se på mobilitet. Företaget befinner sig i en spännande fas och jag ser fram emot att vara med och skala upp verksamheten. Förutom att kommersialisera produkten ligger mitt fokus initialt också på kapitalanskaffning, säger Martin Waldén. 

Martin Waldén har tidigare arbetat med strategisk rådgivning och tillväxtstrategi för större internationella konsument-, industri- och energiföretag, hos Accenture och senast som partner på PwC. 

På torsdag släpps nästa avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan. Denna vecka gästas programmet av Elonroads vd Karin Ebbinghaus, som bland annat berättar om bolagets höga ambitioner. 

– Ambition har en prislapp. Vi kan ju tuffa på och göra de små projekten vi har och då kanske vi inte skulle behöva mer än 40-50 miljoner. Men vi ser att det finns en “time to market”-fråga, att vi behöver vara ambitiösa, så vi ser nu att vi ska resa ungefär 100 miljoner, säger Karin Ebbinghaus i Lejonkulan. 

Hon efterlyser investerare som befinner sig i gränslandet mellan riskkapital och private equity, det vill säga investerare med fokus på onoterade bolag. 

– Om man kunde gifta ihop dem, lite mer riskvilligt kapital med kompetensen som finns inom private equity, i den skärningen hade jag velat hitta någon, säger Karin Ebbinghaus. 

Följ Lejonkulan på Spotify eller Apple Podcasts för att ta del av premiären för femte avsnittet. 

Martin Linderoth

I veckans kommande Lejonkulan-avsnitt avslöjar Elonroad att man ska resa 100 miljoner kronor i nästa nyemission. Därför värvar nu Lundabolaget en ny kommersiell chef.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Kjell-toppens plan för att nå miljardmålen

    Aktieägarna kräver ökad lönsamhet och bolaget är långt ifrån sitt omsättningsmål. Utmaningarna hopar sig, men Kjell & Companys vd Andreas Rylander vet vad som måste göras för att leva upp till förväntningarna.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Skånsk startup backas av namnkunniga investerare

    Saas-bolaget Squidler i Malmö har säkrat en ängelfinansiering med kända skånska namn bland änglarna. Målet är att bli ledande inom kvalitetssäkring av webbplatser med hjälp av autonom testteknik.

  • Invent Medic förvärvar med skral kassa

    Kvinnohälsobolaget Invent Medic i Lund flaggar för både en nyemission och ett bolagsförvärv. Vd Anna Lindström siktar på ett positivt kassaflöde redan i år.


  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.

  • 50 miljoner till plastsubstitut

    Helsingborgsbaserade Gaia Biomaterials stänger en nyemission på 50 miljoner kronor och siktar på att vända upp efter pandemi och plastskatt. 

  • ”Vi gör kalkylerad förlust”

    Hållbarhetsföretaget Position Green är med kraftig tillväxt en av Malmös startupstjärnor. Men vd och grundare Daniel Gadd väljer bort vinst för att investera för framtiden. Här är siffrorna.