tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Han vill göra GDPR-livet lättare

|  
|  

Ideonbolaget Pinteg ska slåss om den växande marknaden för GDPR-system. Bolaget lanserar i dagarna sin molnbaserade mjukvara Fairity för korrekt hantering av persondata.

Pintegs produkt ska underlätta för större organisationer att uppfylla dataskyddsförordningen GDPR vid hantering av insamlade personuppgifter som exempelvis foton och bostadsadress.

– Olika analysföretag prognostiserar att denna marknad kommer att växa med runt 40 procent per år de närmaste tio åren. Vi ska vara med där och zoomar in oss på organisationer som hanterar mycket data, såsom skolor, vårdenheter och rekryteringsbolag, säger Patrik Persson, vd och medgrundare till Pinteg.

Ofta har företag och organisationer en enda person med denna ansvarsroll och som utför datahanteringen manuellt, vilket gör det hela osäkert när personen slutar.

– Det finns en stor omognad, vi har sett hur komplicerat detta är för företagare. GDPR är inte statiskt utan man måste jobba kontinuerligt med personaluppgiftsansvaret. Två av oss som grundat Pinteg kommer från Sony och har gjort en liknande produkt för marknadsföring. Vi tyckte att GDPR-hanteringen måste gå att göra bättre, säger Patrik Persson.

Vilka fördelar har er GDPR-mjukvara jämfört med konkurrenternas?

– Den är enkel och automatiserad i vissa arbetsflöden, ganska likt ett bokföringssystem. Något vi inte sett globalt är att vårt publiceringssystem automatiserar den information som ska plockas fram och publicerar på alla ställen där den ska vara. Ofta skapar bolagen informationen en enda gång, men den behöver uppdateras om till exempel fler webbsidor ska omfattas.

Pinteg har hittills rest runt 10 miljoner kronor och planerar en ny kapitalrunda till våren efter att ha verifierat marknaden.

EU:s dataskyddsförordning General Data Protection Regulation, GDPR, trädde i kraft 2018 och innebär bland annat hårdare krav på hantering av personuppgifter. Lagstiftningen har till syfte att säkerställa en trygg hantering av personuppgifter och därigenom skydda medborgarnas integritet. GDPR Hero och K for Contact är exempel på andra skånska tjänster som slåss om andelarna på denna växande marknad.

Elisabet Ottosson

Ideonbolaget Pinteg ska slåss om den växande marknaden för GDPR-system.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.