fredag 23 februari 2024

inloggad som

Spiideo i Lejonkulan

|  
|  

Nu släpps tredje avsnittet av Lejonkulan. Rapidus podcast gästas i dag av Spiideo och dess grundare, bluetooth-pionjären Örjan Johansson. Hur vet man när det är dags att dopa sig med VC-muskler?

Videoanalysföretaget Spiideo har passerat 100 miljoner kronor i återkommande intäkter, men är alltjämt uppstickaren i täten som slåss om andelarna världsmarknaden för sportanalys.

Spiideo var tidigt ute med sin teknik för videoanalys inom sport. I dag har bolaget kunder inom alla nivåer av internationell elitidrott, allt från Svenska Fotbollförbundet till Premier League och NHL.

Tre bolag har i dag täten på den globala marknaden och tävlar om andelarna. Spiideo är än så länge minst i gänget och trions uppstickare. De stora heter Pixellot och Hudl.

För att bli världsledande behöver den svenska uppstickaren doping, i form av internationella VC-muskler, det vill säga riskkapital. Frågan är bara när, en fråga som blir svårare att svara på i ett kallt investerarklimat.

Grundaren Örjan Johansson gästar dagens Lejonkulan och berättar bland annat om lärdomarna från att ha lett teamet på Ericsson som tog fram och etablerade bluetooth-tekniken som en internationell standard. Kommer Spiideo göra en liknande succé?

Efter bara två pilotavsnitt har Lejonkulan seglat upp på topplistan över Sveriges 25 mest populära business-poddar. Glöm inte att följa oss! Klicka här på Spotify och Apple Podcaster för att komma till programmet.

Hur vet man när det är dags att dopa sig med VC-muskler? Tredje avsnittet av Lejonkulan gästas av Spiideos grundare, bluetooth-pionjären Örjan Johansson.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • “Odlat kött blir billigare än ko”

    ,
    Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Nu söker Malmöbolaget långsiktiga investerare som vet hur man bygger upp industrier från grunden.

  • Blåste Akelius liv i skoldebatten?

    Den avblåsta affären där Roger Akelius skulle köpa 25 procent av Academedia är en av de mest bisarra händelser som blivit mediastoff i svenskt näringsliv sedan millennieskiftet. Men det finns en enkel förklaring till att det blev så galet.

  • Rollatorbroms körde i diket

    Medeonbolaget Brillanze pausar försöken att få ut sina rollatorbromsar på marknaden och satsar istället på sina trasselfria fiskerullar. Bolaget håller nu på att resa 6 miljoner kronor för att snabba på utrullningen.

  • Tufft år för poolförsäljaren

    Konjunkturen och räntan var inte nådig mot poolföretaget Gullberg & Jansson i Helsingborg under 2023. Försäljningen dök och vinst vändes till förlust.