I början av nästa år släpper Malmöföretaget Xocchiali sina första smarta glasögon. Med det ger man sig in i kampen om vad som i framtiden kan bli en jättemarknad för konsumentteknik.
Smarta klockor kopplade till mobilen syns idag på var och varannan handled. Ovanligare är det med glasögon som är kopplade till mobilen. Särskilt smarta glasögon som förenar teknik och traditionell glasögondesign. Det vill Malmöbaserade Xocchiali ändra på.
– Just nu befinner vi oss på prototypstadiet, vi har designen och tekniken för våra smarta glasögon klar. Nu ska vi integrera allt i en och samma version, som vi räknar med att lansera i början av nästa år, säger Xocchialis medgrundare Pål Borge, som även var med och grundade Anima som står bakom den smarta klockan Kronaby.
Xocchiali grundades år 2020 utifrån en idé om att utveckla smarta glasögon för dagligt bruk genom att förena den verkliga och digitala världen. Det sker alltså genom att lyfta in teknik, sensorer och lösningar i glasögon med bibehållet fokus på design. I Xocchialis första version kan glasögonbäraren få notiser genom röstmeddelanden, vibrationer och dioder. Styrning kan ske genom rösten och information från omgivningen tas in med sensorer.
– Våra glasögon släpps på världens största glasögonmässa i Milano. Baserat på den input vi får där utvecklar vi glasögonen vidare, gör nödvändiga justeringar och därefter siktar vi på volymtillverkning. Ytterligare steg är att integrera mer avancerad teknik, säger Pål Borge.
Det finns redan ett antal stora aktörer på marknaden som förenar teknik med klassisk glasögondesign. Ett exempel är glasögonjätten Ray-Ban som gjort ett uppmärksammat samarbete med Meta (tidigare Facebook). Enligt experter har marknaden för smarta glasögon en enorm potential. Under en telekomkonferens i Göteborg tidigare i år sa Huawei Wireless teknikchef Wen Tong att det går att föreställa sig att smarta mobiltelefoner försvinner inom 3-5 år och att glasögon är framtiden. Pål Borge är inne på samma spår.
– Det här är en marknad som det händer en hel del på och smarta glasögon tar över allt mer. Men det finns mycket att utveckla. Vi utgår från traditionella glasögon som vi gör smartare med tanken att de ska säljas inom det vanliga glasögonsegmentet, säger han.
Günter Alce är medgrundare till Xocchiali. Han är också biträdande universitetslektor vid Lunds universitet inom Virtual- och Augmented reality och medverkar i en rad forskningsprojekt.
– Både marknaden och antalet företag som arbetar med smarta glasögon växer. Den övergripande trenden visar på en ökande efterfrågan, säger Günter Alce.
Rapidus har tidigare skrivit om att Xocchiali sedan i våras får backning av investeringsbolaget Sandberg Developments inkubator. Bakom Xocchiali står Pål Borge, Sarandis Kalogeropoulos, Günter Alce och Paul Johansson, samtliga med bakgrund inom konsumentelektronik från bland annat Sony Ericsson, Nokia och Precise Biometrics.
Martin Linderoth