torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Så gör du en proffsig pitch

|  

Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.

Hösten närmar sig och därmed nya tag för startups och tillväxtbolag att hitta nya investerare. I Malmö och Lund arrangeras en lång rad investerarträffar i stora och små evenemang där entreprenörer får visa upp sin affärsidé och verksamhet.

Men då gäller det att säga de rätta sakerna och veta vad investerarna vill veta. Och att möta investerare kan vara skrämmande för många. Idag är dessutom konkurrensen om kapitalet hårdare än på länge. Därför är det extra viktigt att stå ut med hjälp av en stark pitch.

Nedan följer en modell framtagen av Rapidus delägare Jan Dahlqvist som har 30 års erfarenhet av riskkapitalbranschen. Han är dessutom programledare i Rapidus podd ”Lejonkulan” som har premiär inom kort.

I Lejonkulan bjuder vi in entreprenörer att pitcha sina idéer för Jan som är skoningslös mot dem som inte håller måttet. Här är Jans sju bästa tips:

  1. Identifiera problemet

Börja med att på djupet identifiera problemet som ditt bolag löser. Vad är gapet i marknaden eller det ouppfyllda behovet som din produkt eller service kan lösa? Investerare vill veta om det finns ett riktigt stort problem som ditt bolag kan lösa, och ett som det är värt att investera i.

  1. Presentera lösningen

När du har identifierat problemet är det dags att presentera din lösning. Förklara hur er produkt eller service fyller gapet på marknaden och varför det är unikt. Visa att ni är ”laxen i sillstimmet”. Detta är chansen att visa investerarna varför det är attraktivt att investera i bolaget och varför det är annorlunda än konkurrenterna.

  1. Timingen – varför nu?

Varför är tiden optimal just nu att investera i ditt bolag? Är det något intressant som sker på marknaden för tillfället, vilket skapar en öppning? Kan tillfället just nu medföra att det behövs mindre kapital än vid en normal marknadssituation? Investerarna vill förstå om timingen är optimal.

  1. Påvisa marknadsstorleken

Investerare vill veta om det finns en tillräckligt stor marknad för bolagets lösning. Var ordentligt förberedd att demonstrera storleken på marknaden, men framför allt hur bolaget skall adressera marknaden. Detta betyder att presentera både den adresserbara marknaden (TAM) och den funktionsdugliga adresserbara marknaden (SAM) En stor TAM och en tydlig väg till SAM kommer att medföra en mer attraktiv pitch mot investerarna.

  1. Undersök din konkurrenssituation

Var ärlig i beskrivningen av konkurrensbilden. Överdriv inte i presentationen liknande, “det finns ingen konkurrens – vi är unika”. Tvärtom är det så att om det inte finns konkurrens så finns det ingen marknad. Identifiera konkurrenternas styrkor och svagheter. Använd informationen till att visa att bolaget är bättre positionerat än konkurrenterna.

  1. Utveckla en affärsmodell

En stark affärsmodell är nödvändig för varje bolag som söker kapital. Investerarna vill se att bolaget har en tydlig plan för att tjäna pengar på sin produkt eller service samt att bolagets intäktsströmmar är långsiktigt uthålliga. Utveckla en affärsmodell som beskriver intäktsströmmar, kostnader och marginaler. Var beredd på att bli utmanad på varje post.

  1. Presentera en tillväxtplan

Till slut, investerarna vill se hur bolaget planerar för att växa på marknaden. Bygg upp en realistisk tillväxtplan som visar upp marknadsstorlek, konkurrens och affärsmodell. Visa investerarna hur bolaget planerar använda finansieringen för att uppnå tillväxt målen – sätt upp milstolpar.

Att pitcha bolaget till investerare kan vara en nervkittlande upplevelse. Den här modellen kräver omfattande förberedelser, men det finns inga genvägar. Om du klarar dessa sju punkter är du redo att imponera och bolaget har en stor chans till framgång.

Rapidus

Följ Jan Dahlqvists sju viktiga steg för att få investerare att intressera sig för just ditt företag.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.


  • Svensk scampi i Lejonkulan

    Veckans avsnitt av podden Lejonkulan gästas av bolaget Cresponix som ska odla hållbar scampi i Sverige. Det är första gången Jan Dahlqvist bjuder in ett bolag helt utan Skånekopplingar. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Exoskelett i nya Lejonkulan

    Ett samarbete med Nasa banade väg för Sofie Woge att utveckla ett så kallat exoskelett för personer med ryggmärgsskada. I veckans avsnitt av Rapidus podd Lejonkulan berättar hon om sitt bolag Tendo som nu behöver pengar för att skala upp. 

  • Mobilspel i Lejonkulan

    Två av grundarna bakom succén Quizkampen släpper nu ett nytt mobilspel: Jordglobe. Idén är, precis som med Quizkampen, att skapa […]

  • Medtech-bolagen väljer bort Sverige

    Svensk medtech håller världsklass, men det är USA som först får ta del av vår innovation. Vi får nöja oss med gårdagens teknik. Jan Dahlqvist, riskkapitalist och programledare i podden Lejonkulan, gör en spaning.

  • Med stor potential för de allra minsta

    I podden Lejonkulan berättar Neola Medicals vd Hanna Sjöström om svårigheterna med att leverera ny teknik till svenska vården och möjligheterna som finns i USA. 

  • “Glada medarbetare jobbar bättre”

    Podd: Så gör Eletive för att växa med sin plattform för medabetarengagemang.

  • Ätbart plastsubstitut i Lejonkulan

    Det skånska bolaget Saveggy vill ersätta plast med ett växtbaserat och ätbart hölje på grönsaker. Först ut är gurkor i skånska dagligvaruhandeln. Sedan gäller det att skala upp. I det nya avsnittet av podden Lejonkulan berättar Arash Fayyazi hur det ska gå till. 

  • Lejonet investerar

    Veckan efter att Rapidus släppt avsnittet med Helsingborgsbolaget Airpark i podden Lejonkulan kan vi i dag avslöja att Jan Dahlqvist, lejonet i studion, investerar i bolaget tillsammans med Findus tidigare vd Jörgen Olsson.

  • Nya avsnitt av Lejonkulan

    Rapidus har släppt två nya avsnitt av podden Lejonkulan. Som vanligt är det tvära kast mellan branscher och faser som bolagen befinner sig i.