Oatly skruvar ner sin guidning för helåret kraftigt i samband med rapporten för det andra kvartalet. Tidigare var prognosen en tillväxt på 23-28 procent under helåret 2023, detta dras nu ned till 7-12 procent.
Omsättningen i andra kvartalet ökade med 10 procent till 196 miljoner dollar, motsvarande drygt 2 miljarder kronor. Den försäljningen gav en förlust före skatt på 87 miljoner dollar, eller drygt 900 Mkr. Det är framför allt Asien som går dåligt, med fallande försäljning och ökande förluster.
”Vi är fortsatt på rätt spår för att nå ett positivt justerat EBITDA för 2024”, skriver vd Jean-Christophe Flatin i rapporten.
Aktien föll med 25 procent på rapportdagen, 27 juli. Oatly noterades på Nasdaq i New York I maj 2020. Sedan dess har bolagets värde minskat med 92 procent. Börsvärdet var på fredagen 982 miljoner dollar, motsvarande 10,3 miljarder kronor.
Mildef
Mildef i Helsingborg, som tillverkar elektronisk utrustning för militärt bruk, mer än dubblade omsättningen i andra kvartalet. Rörelseresultatet (EBIT) gick från minus 15 Mkr till plus 34 Mkr. På rullande tolv månader sprängdes miljardvallen i omsättning.
”Sedan Ryssland inledde invasionen av Ukraina har våra kunder prioriterat operativ förmåga framför långsiktig modernisering och digitalisering. Detta samtidigt som framtida behov av digitalisering är kraftigt ökande. Penna, kompass och papperskarta ersätts med digital information i realtid, skriver vd Daniel Ljunggren i rapporten och fortsätter:
”Mildef spelar en central roll i många försvarsmakters ambition att öka sin digitala förmåga då vi levererar den infrastruktur som är nödvändig. Mot bakgrund av de nu generellt ökade försvarsanslagen märker vi en gradvis ökad aktivitet på marknaden, men fortsatt ser vi ingen väsentlig påverkan på vår orderingång. Men givet Mildefs sencykliska position i leveranskedjan bedömer vi att efterfrågan på våra produkter och tjänster kommer att öka tydligt framöver. Att vi trots den beskrivna “trögheten i systemet” levererar så pass bra siffror är ett tydligt kvitto på Mildefs styrka.”
Swedencare
Swedencare i Malmö, som säljer kosttillskott för husdjur, ökade försäljningen med 20 procent till 572 Mkr i andra kvartalet, varav 9 procent var organisk tillväxt. Lönsamheten minskade dock med en EBIT-marginal som gick från 22,8 procent till 17,2 procent.
”Vår marginal har påverkats negativt under kvartalet av att vår omorganisation i Vetio South (ett dotterbolag som är en kontraktstillverkare inom djurhälsa, red) kostat mer och tagit längre tid än vad vi räknat med. Nu är det mesta slutfört och det ska visa sig i lönsamheten framöver”, skriver Håkan Lagerberg i rapporten.
Polygiene
Polygiene i Malmö, som säljer antimikrobiella teknologier för luktkontroll på hårdytor och textilier, nästan halverade försäljningen under det andra kvartalet till 25 Mkr. Bolaget vände EBIT från plus 11 Mkr till minus 5 Mkr.
”En väsentlig del av försäljningstappet går att hänföra till råvaruförädlare som tillverkar våra formuleringar samt till lagerhållande textildistributörer. Denna omsättning inträffar i ett tidigare skede än själva produktionen och reflekterar inte den verkliga efterfrågan av våra produkter. Som vd för Polygiene Group är jag fast besluten om att vända den negativa utveckling vi haft de senaste kvartalen. Det viktigaste just nu är att fokusera på tillväxtstrategin, och se till att försäljningen återhämtar sig, då faller också lönsamhet och andra nyckeltal på plats”, skriver vd Ulrika Björk.
Sparbanken Skåne
Sparbanken Skåne, som ägs till 30 procent av Swedbank, ökade likt storbankerna vinsten under andra kvartalet. Räntenettot blev 626 Mkr (588). Minskade psersonalkostnader spädde på rörelseresultatet som stannade på 463 Mkr (423).
”Vi står finansiellt starkt och är fullt rustade för att fortsätta vara den trygga skånska sparbanken som stöttar kunder och samhällsutveckling på både kort och lång sikt, skriver vd Rasmus Roos.