torsdag 21 november 2024

inloggad som

Utlandsexpertens tips

|  
|  

Bolagen lurar sig själva när de ska växa internationellt, det säger Business Swedens vd Jan Larsson på besök i Malmö.

Det räcker att åka över sundet så kan kulturella skillnader sätta käppar i hjulen för bolag som vill expandera internationellt, enligt Business Swedens vd Jan Larsson som har stärkt organisationens regionala närvaro i syd.

Rapidus passade på att ta ett snack med Business Swedens vd Jan Larsson när han besökte Malmö. Förra året stärkte organisationen, vars syfte bland annat är att hjälpa svenska företag att öka sin globala försäljning, sin närvaro i södra Sverige. Enligt Jan Larsson utmärker sig Skåne från andra regioner, både när det gäller struktur och bolagens tankesätt.

– Det som är häftigt med de skånska bolagen är att de är mer internationella i sitt dna än i andra regioner. I Malmö och i övriga Skåne är även de små bolagen väldigt internationella i sin syn. Det beror delvis på att här finns så många nationaliteter, men det finns också en dynamisk och spännande miljö för företagsutveckling. Startup-scenen är på tårna och här finns väldigt många mindre, innovativa företag, säger Jan Larsson.

Business Sweden har kommit långt i sitt samarbete med andra aktörer i Skåne. Längre än i andra regioner. Men det innebär inte att det går smärtfritt för bolag som vill växa internationellt.

– Utmaningen här är samma som i andra regioner. Bolagen har ett behov av know-how. Närheten till Köpenhamn och Danmark gör att en del har uppfattningen att det är lätt att etablera sig på den danska marknaden. Men i själva verket är det oerhört mycket svårare än vad man tror att etablera en relation, på grund av olika koder och kulturella skillnader, säger Jan Larsson.

Enligt Jan Larsson lurar sig bolagen att tro att det är lätt att ta sin verksamhet till grannländerna. Att få in kapital kan vara lätt, men sen gäller det att hamna rätt, och där kommer Business Sweden in i bilden, som med sin expertis och kunnande kan hjälpa bolag att växa internationellt.

– I Skåne hjälper vi bolag inom många branscher, specialiseringsområdena är life science, hälsa, food tech, avancerade material som biomaterial och livsmedel. Vi har också ett exportprogram som heter Try Swedish, vars syfte är att öka svensk export inom livsmedels- och dryckesindustrin och där Skåne är själva matproduktionsmeckat, säger Jan Larsson.

Business Sweden är en organisation som ägs av staten och näringslivet tillsammans. Staten representeras av Utrikesdepartementet och näringslivet av Sveriges allmänna utrikeshandelsförening (SAU).

Martin Linderoth

Bolagen lurar sig själva när de ska växa internationellt, det säger Business Swedens vd Jan Larsson på besök i Malmö.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.