måndag 18 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Så hittade uppstartsbolaget sin nisch

Uppstartsbolaget Herosight har letat efter rätt tillämpning för sina AR-glasögon med förstärkt verklighet. I ett samarbete med Helsingborgsbolaget Ecophon, som gör ljudabsorbenter, har Herosight till slut hittat sin nisch.

Tidigare har Malmöbaserade Herosight letat kunder inom träning av akutsjukvård samt utbildning inom industri och säkerhet. Nu planerar bolaget i stället att stödja andra företags säljprocess genom att visualisera produkter tillsammans med komplicerade fysikaliska fenomen. AR-verktygen består av mjukvara och digitala glasögon som adderar information i form av bilder, siffror och text till verkligheten.

– Vi är precis klara med första fasen av vårt tvååriga samarbete med Ecophon där vi levererat ett skräddarsytt AR-verktyg som visualiserar ljud i rummet. Projektet har gett oss inspiration att fortsätta utveckla en mer generell plattform för AR, som ska göra det enklare för bolag med komplicerade budskap eller produkter att visa fördelarna för sina kunder, säger Daniel Kindstrand, vd för Herosight, och fortsätter:

– Nu arbetar vi med att ta fram en programmeringsfri plattform för att säljande personal i tillverkande industri själva ska kunna skapa AI-driven XR. Vi har just börjat resa 750 000 euro för att utveckla en första säljbar SaaS-produkt.

XR är ett samlingsbegrepp för teknikerna AR – förstärkt verklighet, VR – virtuell verklighet och MR som är en mix av båda.

Ecophon, ursprungligen en grupp inom svenska Gullfiber som köptes upp av franska miljardkoncernen Saint-Gobain på 80-talet, väntar på att konkurrens ska ge billigare AR-glasögon.

– Herosight har byggt en applikation till oss anpassad för Microsoft Hololens som potentiellt har ett stort användningsområde. Vi skulle kunna låta våra säljare ta med sig AR-glasögon som stöd i säljprocessen. Man kan visualisera ljudenergi – se hur partiklar rör sig – och man står inne i scenen. Pedagogiskt ger det en mycket starkare effekt. Men Microsoft är ensamma på marknaden och vi väntar på billigare alternativ än de Hololens 2-enheter vi har på Helsingborgskontoret för kunder som kommer hit, säger Pierre Chigot, ansvarig för explorativ design på Ecophon.

Ecophons huvudkontor ligger i Helsingborg. Bolaget har över tusen anställda globalt.

Elisabet Ottosson

Herosight har länge letat efter rätt tillämpning för sina AR-glasögon. Nu har uppstartsbolaget till slut hittat sin nisch.


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Fåhraeus går in i Trackpaw

    Lundabolaget Trackpaw, med grundaren Liza Tchapanova Albrektson, fick sin kapitalrunda övertecknad sedan Industrifonden och Christer Fåhraeus fond FSG valt att gå in med varsin kontrollpost.

  • Mau Holding investerar

    Efter flera år med få satsningar gör Mau Holding en investering – i en musikapp för förskolan. Samtidigt införs en modell som ska göra att fler av universitetets affärsidéer når marknaden.

  • På nya jobb

    Skånska börsbolag möblerar om i toppen. En ny vd tar över rodret för att ge fart åt expansionen medan en annan bygger sitt team för att vända nedåtgående siffror.

  • Rapporter från vecka 34

    Mattor och sportartiklar går bra, medan mode går trögt. Det framgår av de kvartalsrapporter som kom i förra veckan.


  • Beammwave gör nyemission

    Radioteknikföretaget Beammwave i Lund vill få in 65 miljoner kronor för att inleda storskalig tillverkning. – Vi har flera mycket stora multinationella kunder som väntar, säger vd Stefan Svedberg.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • Axis – tio år efter Canons köp

    Det är nu tio år sedan Canon köpte Axis. Sedan dess har det gått minst sagt bra. Rapidus har tittat på 2024 års siffror och räknat ut hur mycket Canon skulle få betala om de köpte Axis i dag.

  • Doros aktie till väders

    Doro, som tillverkar mobiltelefoner för äldre, fick se sin aktie stiga kraftigt på måndagen. Rapidus anar varför.

  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Hologrambolaget vill ha 50 Mkr

    Teknologibolaget Realfiction Holding vill göra en företrädesemission på 50 miljoner kronor före kostnader. Pengarna ska användas till låneavbetalningar och till kommersiella aktiviteter kring bolagets 3D-hologram. 

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.