Uppstartsbolaget Herosight har letat efter rätt tillämpning för sina AR-glasögon med förstärkt verklighet. I ett samarbete med Helsingborgsbolaget Ecophon, som gör ljudabsorbenter, har Herosight till slut hittat sin nisch.
Tidigare har Malmöbaserade Herosight letat kunder inom träning av akutsjukvård samt utbildning inom industri och säkerhet. Nu planerar bolaget i stället att stödja andra företags säljprocess genom att visualisera produkter tillsammans med komplicerade fysikaliska fenomen. AR-verktygen består av mjukvara och digitala glasögon som adderar information i form av bilder, siffror och text till verkligheten.
– Vi är precis klara med första fasen av vårt tvååriga samarbete med Ecophon där vi levererat ett skräddarsytt AR-verktyg som visualiserar ljud i rummet. Projektet har gett oss inspiration att fortsätta utveckla en mer generell plattform för AR, som ska göra det enklare för bolag med komplicerade budskap eller produkter att visa fördelarna för sina kunder, säger Daniel Kindstrand, vd för Herosight, och fortsätter:
– Nu arbetar vi med att ta fram en programmeringsfri plattform för att säljande personal i tillverkande industri själva ska kunna skapa AI-driven XR. Vi har just börjat resa 750 000 euro för att utveckla en första säljbar SaaS-produkt.
XR är ett samlingsbegrepp för teknikerna AR – förstärkt verklighet, VR – virtuell verklighet och MR som är en mix av båda.
Ecophon, ursprungligen en grupp inom svenska Gullfiber som köptes upp av franska miljardkoncernen Saint-Gobain på 80-talet, väntar på att konkurrens ska ge billigare AR-glasögon.
– Herosight har byggt en applikation till oss anpassad för Microsoft Hololens som potentiellt har ett stort användningsområde. Vi skulle kunna låta våra säljare ta med sig AR-glasögon som stöd i säljprocessen. Man kan visualisera ljudenergi – se hur partiklar rör sig – och man står inne i scenen. Pedagogiskt ger det en mycket starkare effekt. Men Microsoft är ensamma på marknaden och vi väntar på billigare alternativ än de Hololens 2-enheter vi har på Helsingborgskontoret för kunder som kommer hit, säger Pierre Chigot, ansvarig för explorativ design på Ecophon.
Ecophons huvudkontor ligger i Helsingborg. Bolaget har över tusen anställda globalt.
Elisabet Ottosson