Malmöföretaget Absfront köptes vid årsskiftet av börsnoterade Combined X. Nu lanserar de ett nytt CMR-system och utmanar konkurrenten Lime om de medelstora företagen.
Absfront har sedan 2019 vuxit från nio anställda till 32 i dag och 35 miljoner kronor i omsättning. Enligt grundaren och vd Sebastian Merlöv beror det främst på att bolaget har nischat in sig på Microsofts CRM-system Microsoft Dynamics 365, något som börjar ta fart i Sverige. Samtidigt har Absfront värvat kunder från Lime. Nu lanserar bolaget den nya CRM-lösningen ”Absfront Easy” som siktar in sig på små och medelstora bolag.
– Det vi har märkt på marknaden är att för de små och medelstora företagen har de vanliga CRM-stöden inte allt det som ett modernt företag behöver. Vi gör en komplicerad CRM-lösning förenklad, så att de små bolagen kan komma upp på banan snabbt med sitt system, säger Sebastian Merlöv, vd för Absfront.
Vid årsskiftet köptes Absfront upp av Combined X, noterat på First North Stockholm. Då värderades Malmöbolaget till 40 miljoner kronor.
– Där blev det en bra match för oss. I deras strategi ligger att de vill utveckla bolagen i respektive nisch, de är affärsutvecklande i sitt ägande. Det blir en decentraliserad organisation där alla kan jobba så som funkar bäst för deras nisch. Vår ambition är nu att omsätta strax över 100 miljoner om tre, fyra år och ha 100 anställda, säger Sebastian Merlöv, och fortsätter:
– Vi har vårt huvudkontor i Malmö och ett kontor i Göteborg. Men vi har planer på att etablera oss i Stockholm med ett mindre kontor efter sommaren. Främst för att ha närhet till Microsoft.
Rapidus rapporterade nyligen om ytterligare en skånsk CRM-utmanare. Det nybildade Malmöbolaget Sellfinity riktar sig också till små och medelstora företag.
Mette Carlbom