torsdag 21 november 2024

inloggad som

Nilsson växlar upp

Trots att Nilsson Special Vehicles sålde färre antal bilar förra året ökade doldis-bolagets omsättning med 17 procent till 216 miljoner kronor. Förklaringen är ett ökat fokus på större och dyrare bilombyggnader.

Nilsson Special Vehicles, med huvudkontor i Laholm, grundades 1945, då Yngve Nilsson Karosseri, och fram till 2001 var bolaget familjeägt. 2007 tog shejk Mohammed Al-Amoudi över som huvudägare, 2015 noterades Nilsson på Nasdaq First North.

– Vi gick igenom en stor omstrukturering i början av 2000-talet och jag hängde kvar i bolaget, säger Fredrik Nilsson, Yngves barnbarn som varit Nilsson Special Vehicles vd sedan 2017.

Bolaget har sedan starten ägnat sig åt att bygga om befintliga bilmodeller och designa bilar som är specialanpassade för olika ändamål. Från början tillverkade bolaget begravningsbilar, bokbussar och brandbilar. Under 60-talet inleddes ett samarbete med Volvo där Nilsson agerade underleverantör av bland annat ambulanser och limousiner. Utöver det har bolaget även byggt om bilar från Ford, Mercedes och Opel.

I dag ligger fokus på ambulanser, begravningsbilar och limousiner. Nilsson är inte längre underleverantör till andra bilmärken, utan köper in bilar som byggs om och rullar under Nilssons flagg. Förra året sålde bolaget 12 procent färre bilar, men omsättningen ökade med 17 procent, jämfört med 2021.

– Under 2021 hade vi många beställningar på mindre ombyggnader, till ett mindre värde. Vi har jobbat strategiskt för att öka volymen på större jobb och det började lossna förra året, säger Fredrik Nilsson.

Ett exempel är Nilssons nya ambulans-modell, baserad på skåpbilen Mercedes Sprinter, som bolaget rullade ut förra året. I februari i år meddelade bolaget att Västra Götalandsregionen förlängt sitt avtal med Nilsson, som ska leverera 20-25 ambulanser till regionen 2024.

– Det är en av våra största enskilda affärer hittills, säger Fredrik Nilsson.

Bolaget har nyss också möjligen öppnat upp ett nytt marknadssegment. Efter att ha levererat en limousine till Mellanöstern kom snart två liknande beställningar från regionen.

– Vi profilerar våra limousiner mot säkerhet, värderingar som Volvo också står bakom.

Pratar vi om skottsäkra limousiner?

– Allt är möjligt, säger Fredrik Nilsson.

Bolaget når dock fortfarande inte svarta siffror, fastän förlusten minskade från -10,3 miljoner 2021 till -3,5 miljoner 2022.

När uppnår företaget plusresultat?

– Jag passar på den frågan, vi kommunicerar inte långsiktiga mål. Precis som hela bilindustrin har vi drabbats av stora kostnadsökningar efter pandemin och det viktigaste för oss nu är att säkra materialförsörjningen. Det är den stora utmaningen för hela industrin, som är väldigt komponentberoende, säger Fredrik Nilsson.

Emiliano Strauss

Trots att Nilsson Special Vehicles sålde färre antal bilar förra året ökade doldis-bolagets omsättning med 17 procent till 216 miljoner […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.

  • ”Det är dags att satsa”

    Malmöbaserade Haki Safety som tillverkar byggnadsställningar har lämnat sparbetingen bakom sig. Med ett förvärv för 100 Mkr markerar vd Sverker Lindberg att det är dags att satsa.

  • Thule gör miljardförvärv

    Fritidsprylföretaget Thule i Malmö köper australiensiska Quad Lock som tillverkar mobiltelefonhållare för cyklar och motorcyklar. – Nu tar vi Thule till nästa nivå, säger vd Mattias Ankarberg.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Thule flyttar huvudkontoret

    Thule Groups huvudkontor lämnar de nuvarande lokalerna vid Mobilia i Malmö. Nästa sommar går flyttlasset.

  • Bära eller brista för OXE Marine

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm lanserar ett omfattande rekapitaliseringspaket på totalt 320 miljoner kronor. Men det är inte i hamn och om det spricker är en konkurs sannolik. Se här vad det hänger på.

  • Drömsiffror i Tepe

    En omsättning på nästan 1,3 miljarder, bruttomarginal 75 procent, rörelsemarginal på nästan 40 procent. Dessa siffror låter som en dröm för de flesta företagare. För Tepe Munhygienprodukter i Malmö, med vd Hanna Hageberg Hammar, är de ett faktum.

  • Gasporox- en startup som blev lönsam

    Gasporox är bolaget som startade med en uppfinning på Lunds Universtitet. Efter åtta förlustår på börsen ser det ut som att vd Märta Lewander Xu skapat ett lönsamt företag.

  • OXE Marine i finansknipa

    Båtmotortillverkaren OXE Marine i Ängelholm upprättar kontrollbalansräkning. Trots en ökande försäljning har bolaget långt kvar till positivt kassaflöde.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.