Trots att Nilsson Special Vehicles sålde färre antal bilar förra året ökade doldis-bolagets omsättning med 17 procent till 216 miljoner kronor. Förklaringen är ett ökat fokus på större och dyrare bilombyggnader.
Nilsson Special Vehicles, med huvudkontor i Laholm, grundades 1945, då Yngve Nilsson Karosseri, och fram till 2001 var bolaget familjeägt. 2007 tog shejk Mohammed Al-Amoudi över som huvudägare, 2015 noterades Nilsson på Nasdaq First North.
– Vi gick igenom en stor omstrukturering i början av 2000-talet och jag hängde kvar i bolaget, säger Fredrik Nilsson, Yngves barnbarn som varit Nilsson Special Vehicles vd sedan 2017.
Bolaget har sedan starten ägnat sig åt att bygga om befintliga bilmodeller och designa bilar som är specialanpassade för olika ändamål. Från början tillverkade bolaget begravningsbilar, bokbussar och brandbilar. Under 60-talet inleddes ett samarbete med Volvo där Nilsson agerade underleverantör av bland annat ambulanser och limousiner. Utöver det har bolaget även byggt om bilar från Ford, Mercedes och Opel.
I dag ligger fokus på ambulanser, begravningsbilar och limousiner. Nilsson är inte längre underleverantör till andra bilmärken, utan köper in bilar som byggs om och rullar under Nilssons flagg. Förra året sålde bolaget 12 procent färre bilar, men omsättningen ökade med 17 procent, jämfört med 2021.
– Under 2021 hade vi många beställningar på mindre ombyggnader, till ett mindre värde. Vi har jobbat strategiskt för att öka volymen på större jobb och det började lossna förra året, säger Fredrik Nilsson.
Ett exempel är Nilssons nya ambulans-modell, baserad på skåpbilen Mercedes Sprinter, som bolaget rullade ut förra året. I februari i år meddelade bolaget att Västra Götalandsregionen förlängt sitt avtal med Nilsson, som ska leverera 20-25 ambulanser till regionen 2024.
– Det är en av våra största enskilda affärer hittills, säger Fredrik Nilsson.
Bolaget har nyss också möjligen öppnat upp ett nytt marknadssegment. Efter att ha levererat en limousine till Mellanöstern kom snart två liknande beställningar från regionen.
– Vi profilerar våra limousiner mot säkerhet, värderingar som Volvo också står bakom.
Pratar vi om skottsäkra limousiner?
– Allt är möjligt, säger Fredrik Nilsson.
Bolaget når dock fortfarande inte svarta siffror, fastän förlusten minskade från -10,3 miljoner 2021 till -3,5 miljoner 2022.
När uppnår företaget plusresultat?
– Jag passar på den frågan, vi kommunicerar inte långsiktiga mål. Precis som hela bilindustrin har vi drabbats av stora kostnadsökningar efter pandemin och det viktigaste för oss nu är att säkra materialförsörjningen. Det är den stora utmaningen för hela industrin, som är väldigt komponentberoende, säger Fredrik Nilsson.
Emiliano Strauss