torsdag 21 november 2024

inloggad som

Berg- och dalbana för Swedencare

|  
|  

Medeonbaserade Swedencare, som säljer kosttillskott och hälsoprodukter för husdjur, har satsat hårt på tillväxt genom förvärv. Förra året omsatte koncernen nästan 2 miljarder kronor – en ökning med 137 procent jämfört med året innan. Men det senaste året har aktiekursen gått åt motsatt håll.

Hälsoprodukter för husdjur, som till exempel medel för förbättrad andedräkt hos katter och hundar, har exploderat på senare år. Branschen verkar dock vara inne i en fas av andhämtning.

Swedencares förvärvsbaserade tillväxt har gjort att lönsamheten har naggats i kanten. En rörelsemarginal som gått från cirka 23 till 20 procent är dock inte mycket till förändring jämfört med rörelserna i bolagets aktie. Swedencares aktie steg under 2020 och 2021 med mer än 1.000 procent men har nu råkat ut för en rejäl baksmälla. I januari 2021 stod aktien som högst i 154 kronor men handlas nu för under 30 kronor.

– Hela branschen har sjunkit i värde. Vi följer vår strategi, det har inte hänt något speciellt i bolaget. Under covid, när det var leveransproblem och låga räntor, köpte våra kunder på sig stora lager. Detta svängde helt förra året. När räntorna gick upp och leveranserna fungerade igen drog kunderna ner sina lager, som nu börjar komma på rätt nivå. Den underliggande efterfrågan på våra produkter har inte gått ner, men den organiska tillväxten blev inte som vi förväntat, säger Håkan Lagerberg, vd för Swedencare.

Förra året gjorde bolaget riktade nyemissioner på totalt 4 miljarder kronor som finansierade uppköp av tre företag med djurhälsoprodukter i USA, Italien och Storbritannien. Nu består koncernen av ett 15-tal bolag, med varumärken inom kosttillskott till husdjur för exempelvis tandvård, leder och maghälsa.

– Vår finansiella målsättning är att öka omsättningen till 4 miljarder kronor 2026. Hittills har vi gjort många förvärv och framöver kommer vi att fortsätta i lugnare takt, kanske genom att köpa nischföretag som tidigare inte varit så intressanta för oss. Vi planerar att ha en tvåsiffrig tillväxt per år, säger Håkan Lagerberg.

Koncernen sysselsätter globalt fler än 500 personer och över 80 procent av försäljningen sker på den amerikanska marknaden. Börsvärdet är 4,5 miljarder kronor.

Elisabet Ottosson

Medeonbaserade Swedencare, som säljer kosttillskott och hälsoprodukter för husdjur, har satsat hårt på tillväxt genom förvärv. Förra året omsatte koncernen […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Precise ser ljuset

    Efter sju svåra år och åtta bedrövelser ser Lundabolaget Precise Biometrics ut att gå mot vinst och positivt kassaflöde. – Riktningen ser mycket bra ut, säger vd Joakim Nydemark.

  • … men tungt år för Skånes näringsliv

    Fler delar inom det skånska näringslivet står inför stora utmaningar. Det framgår av höstens utgåva “Skånsk konjunktur 2024”, som ges ut av Sparbanken Skåne och Øresundsinstituttet. Dessa är utmaningarna.

  • Alfa Laval spår kraftig tillväxt

    Alfa Laval räknar med en rejält ökad försäljning under kommande år. Den globala energiomställningen, med nya affärsområden, är en viktig drivkraft. Se här hur mycket vd Tom Erixon räknar med att växa.


  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Lättnadsrally i Thule

    Börsbolagens rapporter för årets tredje kvartal fortsätter att strömma in. Bland dagens rapporter finns Haki Safety, Swedencare, Lime Technologies och Thule som fick aktiemarknaden att pusta ut.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Rapporter vecka 30

    Skånes största börsbolag Alfa Laval redovisade i förra veckan sitt andra kvartal. Det är den främsta fingervisning om vart konjunkturen är på väg som vi får från ett skånskt bolag. Här ser du hur det gick.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.