lördag 23 november 2024

inloggad som

Oroliga tider bryter musteriets uppgång

|  
|  

Det har varit ett utmanande år för Kiviks Musteri, med stigande elpriser och konsekvenser av pandemin som fortfarande hänger kvar. Det skånska äppelmusteriet, som 2021 omsatte 788 miljoner kronor, fick se siffrorna dala i fjol.

– 2022 var ett utmanande år på många sätt. Vi har inte något bokslut klart men vi vet redan nu att det påverkats av den kostnadsbild som drev in under året, säger Thomas Jensen, vd för Kiviks Musteri.

Det skånska äppelbolaget säljer även produkter via Systembolaget, vid olika resmål i Skåne och en filial i Fjelie. I snitt över ett år jobbar cirka 180 personer i bolaget. 2021 omsatte det 788 miljoner kronor, men i år räknar Thomas Jensen med lägre siffror.

Bolaget märker fortfarande pandemins konsekvenser. På det har stigande elpriser, komponentbrist och räntehöjningar satt press på bolaget.

Har ni fått ställa om planer under året?

– Ja det har vi delvis fått göra, det har varit en utmanande period. Det har varit brist på komponenter till våra maskiner. När kriget kom så accelererade det, säger han.

Bristen på containrar i världen sätter samtidigt käppar i hjulet för varor som kommer utifrån.

– Vi har fått vara extremt flexibla och ställa om snabbt. Det kan till exempel vara korkar som inte kommer, som tur är har vi i äpplena omkring oss. Jag har varit i branschen i 25 år och det har aldrig varit så svårt att lägga en budget som i år, det har varit många spännande frågeställningar med vart det ska ta vägen. Vi säljer som mest i dagligvaruhandel, det har varit bra under pandemin. Nu får vi se vad som händer framöver, säger Thomas Jensen.

Frågan är nu var konsumenternas smärtgräns går och vilken konsumtion de kommer att dra ner på. Den ökade omsättningen som syns för bolaget de senaste åren är dock delvis driven av prisökningar för att täcka ökade kostnader och inför detta året justerar bolaget priserna ytterligare.

– Men vi ökar även i volym. Vi går åt rätt håll och personalen har gjort ett hästjobb med den här flexibiliteten, säger Thomas Jensen.

Årsbokslutet för Kiviks Musteri väntas i mitten av mars.

Mette Carlbom

Det har varit ett utmanande år för Kiviks Musteri, med stigande elpriser och konsekvenser av pandemin som fortfarande hänger kvar. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Opticept växlar upp

    Lundabolaget Opticepts största delägare, som även är största kund ,bidrar med finansiering till produktion av utrustning. Men Opticept ser genombrottet komma även för andra produktsegment och startar en kapitalrunda för att resa 80 miljoner kronor.

  • Hon blir Krinovas nya vd

    Finanskvinnan Ulrika Hasselgren tillträder som ny vd för Krinova Incubator & Science Park i början av januari. Hon kommer närmast från rollen som hållbarhetschef i Coeli-gruppen.

  • Internationellt i Skåne om framtidens mat

    Kristianstad-inkubatorn Krinova Incubator & Science Park slår på stort för framtidens mat med “Spot on Food”, en internationell konferens om framtidens livsmedel.

  • Nothing Fishy i Lejonkulan

    Rapidus podd Lejonkulan tar nya kliv och lanserar nu formatet vodd, det vill säga filmade intervjuer. I studion har vi denna gång Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing Fishy.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Opticept tar nya steg

    Lundabolaget Opticept satsar på ett nytt kundsegment när bolaget går in som delägare i Malmöbolaget Simply No Waste, som förädlar restprodukter från livsmedelsindustrin.

  • Pågen har växt ur Malmö

    SOMMARINTERVJU: 300 000 stycken Lingongrova per vecka ska bli fler. Det har Pågens vd Anders Carlsson Jerndal tänkt sig. Men i Malmö går det inte att baka fler utan att bygga ut fabriken. Pågen är ytterligare ett klassiskt Malmöföretag som staden misslyckas med att låta växa.

  • Färdigbakade Krinova-bolag

    Får det vara vegansk fish and chips och sorbet? Nothing Fishy och Folkets Pops blev i fredags avtackade i Kristianstad efter att ha deltagit i Krinovas livsmedelsinkubator.

  • Hon ska rädda Veg of Lund

    Oatly-veteranen Helene Nielsen har tagit över som vd för Veg of Lund med potatisdrycken Dug. Nu är det vinna eller försvinna efter flera år av stigande förluster.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.