I går hyllade vi årets upplaga av 34orna – 34 stycken entreprenörer eller bolag med grundare som är yngre än 35 år – hos PwC i Malmö. Under två veckor har vi successivt offentliggjort listan och i vanlig ordning sparade vi det bästa till sist – årets topp fem.
Per Svensson, 32, har hunnit bli gammal i gemet. Han startade sitt första bolag vid elva års ålder och 2015 grundade han fastighetskonsultbolaget Croisette, med ett par branschprofiler som medfinansiärer. Croisette har haft en rasande tillväxt och förvärvade tidigare i år mäklarkedjan Våningen & Villan. Samtidigt har bolaget inlett en internationell expansion. Per, som blev utnämnd till Årets Gasell Skåne och Årets Näringslivsrookie i Malmö 2020, har nämligen siktet inställt på att bli världens största fastighetsrådgivare.
Markus Neuding, 32, är lätt att glömma bort i dessa listor. Trots att han är vice koncernchef för Spotlight Group så håller han en låg profil och låter gärna andra kliva fram. Han rör sig hellre bakom kulisserna och ser till att saker blir gjorda på rätt sätt. Med alla högprofilerade uppdrag han haft inom Spotlight är det svårt att tro att han fortfarande är så ung. Till skillnad från majoriteten på listan är han inte någon entreprenör i ordets vanliga bemärkelse, utan urtypen för en intraprenör, som inifrån en större organisation utvecklar den till något ännu större.
Medicinteknikbolaget UGLK Science utvecklar en teknik för att rädda fler njurar till transplantation, genom att rensa kärlen från blodproppar utan att orsaka någon skada. Företaget grundades av bland andra Ludvig Sjöberg, 31, och har nyligen tagit in nästan 20 miljoner kronor från Wachtmeisterstiftelsen och det schweiziska läkemedelsbolaget Novartis. Bolaget ska nu skapa klinisk evidens och bevisa att deras metod fungerar lika bra på människor som på djur.
Pamela Nunez Wallgren, 34, är tillsammans med maken Jesper Wallgren grundare till Archfinch, som nyss fått nya tunga investerare, bland annat i form av skånska IT-profiler. Verktyget Finch är en molntjänst som låter arkitekter, ingenjörer och byggbolag samarbeta med 3D-projekt i realtid. Verktyget, som i dag är en betaversion, ska med hjälp av AI-algoritmer vägleda arkitekterna genom den första skissprocessen.
Suntribe fortsätter att öka försäljningen av sina ekologiska och mineralbaserade solkrämer, som har uppmärksammats i internationella medier som Cosmopolitan, Focus och Financial Times. I år har grundartrion Hampus Tarras-Wahlberg, 31, Karl Roos, 33 och Julia Beyer, 29, lanserat flera nya produkter, som säljs i europeiska länder samt genom återförsäljare i Asien och Karibien.