Precise Biometric strukturerar om organisationen för att renodla sina två affärsområden: Algoritmer för fingeravtryckssensorer och digitala identiteter. I samband med det går bolaget in i en ny kommersialiseringsfas.
Omstruktureringen innebär att nuvarande vice vd Fredrik Sjöholm blir kommersiellt ansvarig för affärsdelen med algoritmer. Vd Patrick Höijer är tills vidare ansvarig för satsningen på digitala identiteter. Det är teknik för att identifiera personer med hjälp av biometri, till exempel iris- eller ansiktsigenkänning, vid passagekontroller.
– Sedan 2018 har vi byggt upp en digital tjänst för fysisk tillgång, där jobbar vi nu upp en affärsmodell som bygger på återkommande intäkter. De senaste åren har fokus varit att bygga tjänsten och nu är vi i en fas för att kommersialisera och gå ut på marknaden, säger Patrick Höijer.
Precise Biometrics hade 2021 en omsättning på 83,5 miljoner kronor, med förlust på cirka 13 miljoner. Enligt Patrick Höijer beror det på att bolaget investerat i området digital identitet. Bolaget har bland annat förvärvat Stockholmsbaserade EastCoast Solutions, som arbetar med digitala besökssystem, i syfte att skapa en helhetslösning på området digital identitet.
– Vi ser att den digitala identiteten börjar växa ihop med den fysiska identiteten allt mer. Där är vi väl positionerade med våra segment, så vi är öppna för nya partnerskap och förvärv framöver, säger han.
Mette Carlbom