Innoscentia, som utvecklar livsmedelsetiketter för att kunna mäta färskheten i livsmedel, har tagit in fem miljoner i en finansieringsrunda från existerande ägare.
– Vi har tagit in pengar för att optimera vår produkt. Vi befinner oss nu i slutfasen av att ta fram vår första version av livsmedelsetiketter. Det känns spännande att se hur det rullar på det kommande året, säger Innoscentias vd Erik Månsson.
Bolaget utvecklar en patenterad sensorbaserad matetikett, som ska läsa av färskheten i livsmedel genom att mäta gasutvecklingen i förpackningen.
– Vi har tagit fram en prototyp som kalibreras just nu. I ett initialt skede testar vi vår produkt för kött, men i en förlängning vill vi kunna använda etiketten på andra livsmedel.
Företaget testade tidigare sin produkt i Indien, men hyr sedan en tid tillbaka in sig på Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp där bolaget har full kontroll över labbmiljö, personal och faciliteter. I början av nästa år inleds ett pilotprojekt där etiketterna ska testas skarpt.
– Stora aktörer i Norden är intresserade av att delta i pilotprojektet, vilket känns jätteroligt. Om de deltar kommer det förhoppningsvis mynna ut i långsiktiga samarbeten med köttproducenter. På samma gång vet vi att saker och ting ofta tar längre tid än vad man tror, men vi hoppas ändå att vi finns ute på marknaden någon gång nästa höst, säger Erik Månsson.
Julia Eriksson