Miljoner av visningar på YouTube med danske Chili Klaus – alias Claus Pilgaard – som smakar på vansinnigt stark chili tillsammans med kändisar har legat till grund för ett innovativt varumärke med chiliprodukter. Det är allt från chilisås till lakrits, Chili Klaus-ketchup, aioli, senap, chips, böcker och chilikvarnar. Varumärket har nu fått sitt stora genombrott i Sverige med 106 återförsäljare.
Marknadsföringen är gratis och planen var inte alls att bli en försäljningssuccé, säger Claus Pilgaard till Rapidus.
– Det var inte meningen att jag skulle göra affärer med detta. Det hände helt omvänt, men jag gör fortfarande ingen reklam i mina videor. Det funkar inte att vifta med produkter som jag vill sälja. Folk är tio gånger smartare än man tror. När jag vill göra reklam så köper jag annonser, som för min julkalender, men de är skilda från mina videor, säger Claus Pilgaard.
Genombrottet för Chili Klaus i Sverige kom via Oslo, där han 2013 blev viral via norska TV2. De filmade chiliprovningar med runt 60 personer, med mycket tv-tid för Chili Klaus-produkterna. Då började förfrågningarna från Sverige att komma. 2017 släpptes en video med Chili Klaus och Markoolio vilket med tiden skapade ännu mer efterfrågan för produkterna.
Claus Pilgaard står själv för leveranserna av chili, medan externa producenter levererar chips, lakrits med mera. Bara några promille kommer från en egen chilifabrik medan resten hämtas från ”chililangare”, som Claus Pilgaard kallar dem. För att göra chilisåsen köper han till exempel en årsproduktion från en dansk odlare.
– Chili är den sjätte smaken, den extra upplevelsen som kommer efter fem-tio minuter, säger han.
Tillväxten fortsätter, just nu arbetar sex fast anställda och frilansare med Chili Klaus marknader i Danmark, Norge, Tyskland, Finland, Färöarna och Island. Totalt finns produkterna på fler än 200 försäljningsställen.
– På sikt vill jag ut i världen ännu mer, men först behöver jag muskler. Det kan kosta miljoner att komma vidare i till exempel Tyskland, och jag har bestämt mig för att inte låna pengar eller ta in investerare. Jag tar tid på mig att se var jag ska finnas på marknaden. Men Sverige är också ett jätteland och jag har kunder ända uppe i Kiruna, säger Claus Pilgaard.
Från start har han haft svarta siffror i bokföringen, tack vare videokonceptet som fortfarande håller.
– Kanske för att jag inte utlovar särskilt många videor. Jag kan pausa dem i flera månader och så blir bara intresset för nya videor större, säger Claus Pilgaard, som egentligen är musikpedagog och pianist, och länge levde som komiker, musiker och kapellmästare.
Keld Broksø