måndag 17 november 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sverige hett för dansk chili

|  
|  

Miljoner av visningar på YouTube med danske Chili Klaus – alias Claus Pilgaard – som smakar på vansinnigt stark chili tillsammans med kändisar har legat till grund för ett innovativt varumärke med chiliprodukter. Det är allt från chilisås till lakrits, Chili Klaus-ketchup, aioli, senap, chips, böcker och chilikvarnar. Varumärket har nu fått sitt stora genombrott i Sverige med 106 återförsäljare.

Marknadsföringen är gratis och planen var inte alls att bli en försäljningssuccé, säger Claus Pilgaard till Rapidus.

– Det var inte meningen att jag skulle göra affärer med detta. Det hände helt omvänt, men jag gör fortfarande ingen reklam i mina videor. Det funkar inte att vifta med produkter som jag vill sälja. Folk är tio gånger smartare än man tror. När jag vill göra reklam så köper jag annonser, som för min julkalender, men de är skilda från mina videor, säger Claus Pilgaard.

Genombrottet för Chili Klaus i Sverige kom via Oslo, där han 2013 blev viral via norska TV2. De filmade chiliprovningar med runt 60 personer, med mycket tv-tid för Chili Klaus-produkterna. Då började förfrågningarna från Sverige att komma. 2017 släpptes en video med Chili Klaus och Markoolio vilket med tiden skapade ännu mer efterfrågan för produkterna.

Claus Pilgaard står själv för leveranserna av chili, medan externa producenter levererar chips, lakrits med mera. Bara några promille kommer från en egen chilifabrik medan resten hämtas från ”chililangare”, som Claus Pilgaard kallar dem. För att göra chilisåsen köper han till exempel en årsproduktion från en dansk odlare.

– Chili är den sjätte smaken, den extra upplevelsen som kommer efter fem-tio minuter, säger han.

Tillväxten fortsätter, just nu arbetar sex fast anställda och frilansare med Chili Klaus marknader i Danmark, Norge, Tyskland, Finland, Färöarna och Island. Totalt finns produkterna på fler än 200 försäljningsställen.

– På sikt vill jag ut i världen ännu mer, men först behöver jag muskler. Det kan kosta miljoner att komma vidare i till exempel Tyskland, och jag har bestämt mig för att inte låna pengar eller ta in investerare. Jag tar tid på mig att se var jag ska finnas på marknaden. Men Sverige är också ett jätteland och jag har kunder ända uppe i Kiruna, säger Claus Pilgaard.

Från start har han haft svarta siffror i bokföringen, tack vare videokonceptet som fortfarande håller.

– Kanske för att jag inte utlovar särskilt många videor. Jag kan pausa dem i flera månader och så blir bara intresset för nya videor större, säger Claus Pilgaard, som egentligen är musikpedagog och pianist, och länge levde som komiker, musiker och kapellmästare.

Keld Broksø

Miljoner av visningar på YouTube med danske Chili Klaus – alias Claus Pilgaard – som smakar på vansinnigt stark chili […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Lund tog hem allt i årets 34-topp

    Det var fullpackat i salen när Rapidus 34:or hyllades och årets topp fem skulle utses. I år var det Lundabolag för hela slanten. Här är årets topp fem.

  • Åh vilket party

    Hundratalet unga entreprenörer och investerare kom till Rapidus 34-gala för att knyta nya kontakter och fira vinnarna av en topp fem-placering. Här är bilderna från kvällen.

  • Efter konkursen – går mot mångmiljonvinst

    Tre år efter konkursen gör det nya DHF Airport Solutions sin första storaffär – och räknar med 25 miljoner i vinst nästa år.


  • Östes bolag faller som dominobrickor

    Tre av Öste-sfärens verksamhetsdrivande dotterbolag har nu gått i konkurs, tillsammans med ytterligare ett av ägarbolagen. Det mesta av värdet i Aventure-konkursen ser därmed ut att ha gått upp i rök. Men frågetecken kvarstår.

  • Köttodlarnas nya giv

    Re:meat byter namn. Enligt Malmöbolagets medgrundare Jacob Schaldemose Peterson handlar det om mer än bara ett namnbyte. – Det är ett byte av hela vår strategi, säger han.

  • Nya konkurser bland Öste-bolagen

    Dominobrickorna i Oatly-bröderna Östes företagsimperium fortsätter att falla. I spåren av ägarbolagens konkurser har två av portföljbolagen i sfären kastat in handduken och ytterligare ett ser ut att vara nere för räkning.

  • Björn Öste: ”Vi ger inte upp”

    Oatlygrundaren Björn Öste kommenterar nu konkursen i sitt investeringsbolag Aventure. Avgörande följdfrågor förblir dock fortsatt obesvarade. Vad betyder det till exempel att inte ge upp när uteblivet kapitaltillskott medför konkurs?

  • Ännu ett Öste-bolag i konkurs

    Med konkursen i bröderna Östes forskningsbolag Aventure kommer ytterligare en konkurs – i bolaget Öste Ventures. Konkursförvaltaren Simon Henderson vill nu hitta nya huvudägare som kan driva dotterbolagen vidare.

  • Oatly-brödernas Aventure i konkurs

    Oatly-grundarna Björn och Rickard Östes forsknings- och utvecklingsbolag Aventure har försatts i konkurs. Bolaget var ursprungligen en del av Oatly-sfären och står bakom Lundabolag som Lument och Double Good.

  • Så går Pågens nybygge

    Landskronafabriken som ska vara klar om tre år men för vd Anders Carlsson Jerndal har jobbet med den nya verksamheten börjat. – Det är ett pussel, säger han. 

  • Paulsson säljer ärtfabriken i Bjuv

    Ärtor i Bjuv blev ingen bra affär för Erik Paulsson-familjen efter köpet från Findus 2016. Nu är bolaget Foodhills sålt till en utländsk köpare i ett av våra grannländer. Prislappen? En hundring.

  • Dug siktar på 100 Mkr

    Hittills i år har potatisdrycksföretaget Dug presenterat en rad nya kunder, mångdubblat omsättningen och sett aktien rusa på First North. Vd Helene Nielsen siktar på nya kapitalstarka investerare och jämför med Oatly.

  • Opticept tar lån efter sur emission

    Opticept fyller på nytt på kassan för att kunna växa. Med en kommersiell expansion siktar bolaget på ett positivt kassaflöde. Men nu är det lån och inte riskkapital som gäller.