Färsking nådde under sommaren en miljon sålda produkter. Nu planerar det Helsingborgsbördiga granolaföretaget att växla upp takten och lansera en helt ny produktserie.
Grundarna Calle Rosengren och Amanda Larsson flyttade tidigare i år till Stockholm och är en del av Handelshösgkolans inkubatorsprogram. Nyligen utökade de även sitt team med ännu en anställd.
– Det går framåt, vi säljer ett paket i minuten dygnet runt och är snart uppe i 1.400 butiker. Vi testar både Island och Amazon i Tyskland, men vill inte bli fullskaliga direkt utan testa mindre marknadsplatser utomlands, säger Amanda Larsson till Rapidus.
Den stora offensiven för Färsking är nämligen Sverige. I slutet av januari släpps en helt ny, än så länge hemlig, produktserie med tre produkter i.
– Vi har i nuläget ungefär fem procent marknadsandel av granolan på ICA och är topp fem när det kommer till de största granolamärkena på hyllan. Nu tittar vi på att växla upp takten och lansera i ett snabbare tempo än vad vi tidigare gjort. Vi genomgår ett stort produktutvecklingsarbete just nu, säger hon.
Även om bolagets produkter tillverkas i Danmark förblir helsingborgarna i Stockholm framöver. Om och hur Färsking ska växa rent organisatoriskt är ännu inte helt klart.
– Nu tittar vi på produktstrategi, marknadsföring och ser hur det ska utvecklas framåt. Det hoppas vi vara klara med i slutet av året. Vi har tagit klivet till att bli en tydlig utmanare. Vår ambition är nu att ta en större position och bli en av de större ledarna på området, säger Amanda Larsson.
Mette Carlbom