tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Höga växlar hos cykelinnovatörer

|  
|  

Malmöbolaget Påhoj lanserade i våras sin första produkt, en barnsits till cyklar som kan ställas om till en barnvagn. Den har hittills sålts i drygt tusen exemplar och finns i 13 europeiska länder. 

Utöver de skandinaviska länderna säljs barnvagnen även i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Frankrike och Benelux-länderna. 

– Vi finns nu på 13 marknader och det börjar kännas som mycket. Nu bromsar vi lite och ska inte ut på fler marknader förrän vi fått mer kraft där vi redan finns. Det är väldigt skönt att vi har en habil produkt som industrin älskar. Det händer annars inte så mycket inom branscherna för cykel- och babyprodukter. Det kommer inte så mycket innovationer, utom från just vår region, så jag får ständigt ta emot samtal från möjliga kunder över hela Europa, säger Påhojs vd Sara Sterner. 

Tajmingen i att lansera mitt under rådande pandemi visade sig vara ett bra drag. Internethandeln av både cykel- och babyprodukter har gått upp och handlarna söker mer aktivt efter nya produkter, enligt Sara Sterner.

– Det har varit mest i Skandinavien och Tyskland. Det är också där vi satsar mest. Här är det ju helt naturligt att kasta upp ungen på cykeln, men inte lika naturligt i sydeuropeiska storstäder till exempel. 

Barnsitsarna produceras i Kina och bolaget kan skala upp produktionen i takt med att efterfrågan ökar. Planen är att så småningom komma med nya cykelprodukter för familjer, men först är fokus att öka försäljningen av barnstolen.

Påhoj grundades av lundensaren Lycke von Schantz och har de senaste åren tilldelats flera innovationspriser, som årets startup vid Amazon Launchpad Innovation Awards och produktpriset vid IF Design Award. Sara Sterner började som vd för bolaget tidigare i år, innan dess var hon tillväxtchef på Orbital Systems som utvecklar vattensnåla och miljövänliga duschar. 

Emiliano Strauss

Malmöbolaget Påhoj lanserade i våras sin första produkt, en barnsits till cyklar som kan ställas om till en barnvagn. Den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.


  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Tunga utmaningar i Höganäs

    Metallpulvertillverkaren Höganäs är inne i en storm av utmaningar. Företaget i nordvästra Skåne är Sveriges sjuttonde största utsläppare av koldioxid. Så kan det inte fortsätta. Och vd Henrik Ager berättar vad omställningen till elbilar innebär.
    – Vi har fyra-fem år på oss att ställa om, säger han i en intervju med Rapidus.

  • Mikrodust expanderar med ny vd 

    Det Lundabaserade teknikbolaget Mikrodust plockar in en ny vd. Nu är planen att expandera bolagets sälj- och marknadsavdelning.

  • Därför lämnar Kockums Malmö

    En epok går i graven när Kockums i slutet av nästa år lämnar det gamla varvsområdet i Malmö och kör flyttlasset till Lund. Bygget av det nya kontoret i Brunnshög håller på att ta form. Här berättar Kockumschefen Mats Wicksell varför Kockums lämnar sin gamla hemstad.

  • Opticept lånar 29 miljoner för att klara stororder

    Opticepts genombrottsorder, värd fem gånger mer än hela fjolårets omsättning, fick aktiekursen att rusa med mer än 100 procent. I dag meddelar bolaget att man tar ett lån för att klara ordern.

  • Genombrott för Opticept

    Opticept har fått sin största order hittills, fem gånger större än tidigare års helårsomsättningar.
    – Det går inte att jämföra med något annat vi presterat, säger vd Thomas Lundqvist som nu måste skala upp produktionen.

  • Sportbetting blev träpaneler

    Att ett tvillingpar som ägnat sig åt sportbetting skulle satsa på akustiska träpaneler var en högoddsare. Men det blev en succé och bolaget Wood on Wall i Helsingborg hoppas nå 100 Mkr i försäljning inom bara några år.

  • Han blir ny vd för Nord-Lock

    Daniel Westberg blir nästa vd för Latourägda industriföretaget Nord-Lock Group i Malmö. Posten har visat sig vara en språngbräda för den som vill bli börs-vd.

  • Stororder till Nolato

    Plasttillverkaren Nolato i Torekov tecknar ett nytt avtal värt en årsomsättning på 700 Mkr under produktens livslängd. Och livslängden är lång, säger vd Christer Wahlquist.

  • Perfekt storm för BE Group

    Marknaden för stålprodukter har drabbats av en perfekt storm efter Ukrainakrigets utbrott. Med både fallande priser och efterfrågan har Sveriges […]