måndag 15 april 2024

inloggad som

Höga växlar hos cykelinnovatörer

|  
|  

Malmöbolaget Påhoj lanserade i våras sin första produkt, en barnsits till cyklar som kan ställas om till en barnvagn. Den har hittills sålts i drygt tusen exemplar och finns i 13 europeiska länder. 

Utöver de skandinaviska länderna säljs barnvagnen även i Tyskland, Schweiz, Österrike, Italien, Frankrike och Benelux-länderna. 

– Vi finns nu på 13 marknader och det börjar kännas som mycket. Nu bromsar vi lite och ska inte ut på fler marknader förrän vi fått mer kraft där vi redan finns. Det är väldigt skönt att vi har en habil produkt som industrin älskar. Det händer annars inte så mycket inom branscherna för cykel- och babyprodukter. Det kommer inte så mycket innovationer, utom från just vår region, så jag får ständigt ta emot samtal från möjliga kunder över hela Europa, säger Påhojs vd Sara Sterner. 

Tajmingen i att lansera mitt under rådande pandemi visade sig vara ett bra drag. Internethandeln av både cykel- och babyprodukter har gått upp och handlarna söker mer aktivt efter nya produkter, enligt Sara Sterner.

– Det har varit mest i Skandinavien och Tyskland. Det är också där vi satsar mest. Här är det ju helt naturligt att kasta upp ungen på cykeln, men inte lika naturligt i sydeuropeiska storstäder till exempel. 

Barnsitsarna produceras i Kina och bolaget kan skala upp produktionen i takt med att efterfrågan ökar. Planen är att så småningom komma med nya cykelprodukter för familjer, men först är fokus att öka försäljningen av barnstolen.

Påhoj grundades av lundensaren Lycke von Schantz och har de senaste åren tilldelats flera innovationspriser, som årets startup vid Amazon Launchpad Innovation Awards och produktpriset vid IF Design Award. Sara Sterner började som vd för bolaget tidigare i år, innan dess var hon tillväxtchef på Orbital Systems som utvecklar vattensnåla och miljövänliga duschar. 

Emiliano Strauss

Malmöbolaget Påhoj lanserade i våras sin första produkt, en barnsits till cyklar som kan ställas om till en barnvagn. Den […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Nato är nya drömkunden…

    Medlemskapet i Nato öppnar en marknad värd över tusen miljarder dollar årligen. Det gäller inte bara för försvarsmateriel, flera branscher kan gräva guld i försvarsalliansen.

  • …och en guldgruva för startups

    Utöver att bli leverantör till miljardmaskineriet Nato finns det stora pengar att söka i försvarsrelaterade fonder. Men skånska bolag kan få vänta på sin del av kakan.

  • Alfa Laval prisas i Lund

    Alfa Laval och Patrik Källåker, chef för bolagets svenska verksamhet, fick motta Lunds kommuns näringslivspris i förra veckan. I motiveringen finns ord som samhällsengagemang, innovation och hållbarhet.