tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Snabbväxande helsingborgare ska lansera 25.000 produkter

|  
|  

Helsingborgsbolaget Medea, som sjösattes 2020 för att möta det ökade behovet av engångsartiklar, fortsätter att växa kraftigt. Nästa år är planen att dubbla antalet anställda och lansera mer än 25.000 produkter, berättar en av grundarna Alexander Adstedt för Rapidus.

– Det akuta pandemibehovet finns inte längre kvar, utan nu satsar vi på att gå från att enbart vara distributörer till att bli ett tillväxtbolag inom e-handel. Vi har en tydlig vision om en fortsatt kraftig tillväxt och på sikt vill vi bli det självklara valet när du behöver handla förbrukningsmaterial till hemmet eller företaget, säger han.

Alexander Adstedt och Anton Rannestig, som tidigare drev eventföretaget See You Monday tillsammans, var snabba att ställa om när pandemin slog till och började sälja hygienprodukter, engångsartiklar och annan utrustning till bland annat sjukhus, skolor och storkök. Bland kunderna finns i dag ett stort antal kommuner och landsting, liksom större privata aktörer i Sverige, Danmark, Tyskland, Belgien, Polen och Nederländerna.

Nästa år lanseras ytterligare 25.000 – 30.000 artiklar med målet att bredda sortimentet till omkring 50.000 produkter. Samtidigt gör bolaget investeringar i IT-infrastruktur och e-handelsplattform, samt nya kontorslokaler i Prisma i Helsingborg.

– Det finns ett behov av nytänkande inom en rätt så stelbent bransch. Här arbetar vi för att sudda ut gränserna mellan privat- och företagskunder, säger Alexander Adstedt.

Målsättningen är att omsätta en miljard kronor år 2025.

– För att lyckas med det måste vi vara bättre än alla andra helt enkelt, något som ibland är en utmaning med en mindre organisation. Det som skiljer oss från våra konkurrenter är vårt sätt att skapa mervärde och att vi framför allt brinner för att ta hand om våra kunder – något vi har med oss från våra tidigare branscher, säger Alexander Adstedt.

Medea har i dag ett tjugotal anställda på sitt lager i Helsingborg. Just nu anställer Medea personal inom IT, hållbarhet, inköp och front end-programmering för att växa till omkring 50 anställda under 2022.

Sara Nkwe Assarsson

Helsingborgsbolaget Medea, som sjösattes 2020 för att möta det ökade behovet av engångsartiklar, fortsätter att växa kraftigt. Nästa år är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.