tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Everyday Baby till nya marknader

|  
|  

Lundabolaget Everyday Baby har under hösten lanserat sina produkter i Beneluxländerna och Kroatien, och i slutet av året ska de gå in i Mexiko. Det uppger Fredrik Persson, marknadschef och medgrundare av bolaget.

Everyday Baby utvecklar produkter som tallrikar, skålar och bestick med säkerhetsfokus för småbarnsföräldrar. Deras flaggskepp i produktsortimentet är en nappflaska i glas med ett integrerat silikonlager som genom att skifta färg visar när innehållet håller rätt temperatur.

– Våra produkter är hälsosamma alternativ till plastbaserade produkter, vilka släpper ifrån sig ämnen som man inte vill att barn ska få i sig, säger Fredrik Persson.

Fokus har varit den europeiska och asiatiska marknaden. Den planerade USA-satsningen har flyttats fram på grund av pandemin medan försäljningen i Skandinavien har flerfaldigats de senaste åren, enligt Fredrik Larsson. Förra årets totala omsättning landade på runt sju miljoner kronor.

– Sverige ligger lite efter en del andra länder när det gäller att använda glasflaskor. Endast några procent av flaskorna är av glas här, medan över hälften av flaskorna är av glas i länder som Kina och Sydkorea där våra produkter går väldigt bra, säger han.

Everyday Baby har nyligen tagit in kapital i storleksordningen “några miljoner kronor” från Baby Invest, en delägare sedan 2016 som också investerat i bolag som Bo Ohlsson i Tomelilla och bolag med produkter som riktas till barn och deras föräldrar, som exempelvis Teddykompaniet i Båstad, Malmöbolaget Påhoj och Lundabolaget Najell.

– Målet är att gå med vinst i år, tidigare har vi satsat på expansion, säger han.

Everyday Baby ska också lansera fem nya produkter under oktober. Bolaget har sex anställda och flyttade förra året från Ideon till Traktorvägen i Lund där de också har sitt lager. Övriga medgrundare är Andreas Bengtsson och Edon Ramadani.

Elisabet Ottosson

Lundabolaget Everyday Baby har under hösten lanserat sina produkter i Beneluxländerna och Kroatien, och i slutet av året ska de […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.