torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Första kunden till ny visselblåsartjänst

|  
|  

Grundarna till det nya Malmöbolaget Okapia har på mindre än ett halvår tagit fram Visslan, en visselblåsartjänst som de nu marknadsför i Sverige och internationellt. Tajmingen är god – ett EU-direktiv från 2019 slår fast att EU-länderna senast den 17 december i år ska ha lagstiftat om att alla bolag med fler än 50 anställda måste ha ett visselblåsarsystem inom något år.

– Vi fick faktiskt i tisdags kväll in vår första kund, från USA, och är i samtal med ett hundratal bolag och organisationer. Målet är att vår visselblåsartjänst ska bli någon sorts ny standard för visselblåsning. Tidigare när jag letade efter sådana system åt ett företag så hittade jag inget som var klockrent, exempelvis är de alldeles för dyra, säger Daniel Vaknine (till vänster i bilden) som grundat bolaget och tagit fram Visslan tillsammans med Måns Skogman.

Visslan består bland annat av en webbaserad mjukvara där anställda och andra nära bolagen kan visselblåsa om oegentligheter, allt ifrån trakasserier på jobbet till penningtvätt. EU-direktivet ställer krav, som att informationen ska hanteras konfidentiellt och att ärendena ska kunna följas upp.

Enligt Daniel Vaknine har Visslan en hög säkerhets- och integritetsnivå. Exempelvis får uppgiftslämnarna i Visslan en tolvsiffrig kod som de använder för att chatta helt anonymt med de som hanterar ärendena, ingen IP-adress från uppgiftslämnarens dator sparas och ingenting behöver laddas ner.

– Vårt system är förmodligen marknadens mest prisvärda, vi vill inte att detta ska vara en ekonomisk fråga, samtidigt som vi har minst lika bra funktionalitet som andra system. Vi jobbar väldigt kundnära och planerar att lägga till nya funktionaliteter vart efter vi får feedback från användarna. Vi börjar marknadsföra systemet i Sverige men vår ambition är mycket större, säger Daniel Vaknine.

Han menar att drivkraften bakom att skaffa ett visselblåsarsystem inte bara är etisk utan även ekonomisk. Enligt Association of Certified Fraud Examiners, ACFE, förlorar organisationer världen över cirka fem procent av sina omsättningar, motsvarande 3.500 miljarder dollar årligen, på grund av bedrägerier.

Elisabet Ottosson

Grundarna till det nya Malmöbolaget Okapia har på mindre än ett halvår tagit fram Visslan, en visselblåsartjänst som de nu […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.


  • …medan andra gynnas

    Grundarna bakom visselblåsartjänsten Visslan, Daniel Vaknine och Måns Skogman, ser fram emot en intensiv höst och hoppas att det nya […]

  • 34orna del III: Alla ska med

    Vi har hittills tillkännagivit tio namn från 34orna 2022, elva om man räknar bägge Medea-grundarna. I dag presenterar vi bara […]

  • Visselblåsartjänst rustar för lagändring

    Malmöbolaget Okapia har nu fem kunder till sin visselblåsartjänst Visslan, som de lanserade i höstas. Bland de nya finns ett […]

  • 34orna 2021: Del I

    Medea är ett av de yngsta företagen på denna lista, Helsingborgsbolaget grundades i fjol av Alexander Adstedt (i bild), 32, […]