tisdag 23 juli 2024

inloggad som

Veg of Lund växer inför USA-lansering

|  
|  

När Veg of Lund och deras potatisbaserade drycker snart tar klivet in på den amerikanska marknaden följer expansionsplaner både i Sverige och utomlands. I förra veckan annonserade de en riktad nyemission på 30 miljoner kronor.

– Bara sedan jag annonserades som ny vd har det hänt jättemycket. Nu när vi kunnat kommunicera ut mer så har det hänt mycket med aktiekursen. Det har skapat en buzz kring oss i andra länder. Vi cirkulerar mycket i medierna bland annat i England och Tyskland, säger Cecilia Lindwall, vd på Veg of Lund.

Hon tillträdde i somras och kommer senast från rollen som marknadschef för Skånemejerier. Tidigare har hon även jobbat på bland annat Orkla Foods och Mars Nordic.

Den pågående nyemissionen ska finansiera den kommande expansionen med mer produktion, marknadsföring och utökning av organisationen. För i takt med lanseringarna så behöver de även anställa fler inom produktion, råvaruinköp, logistik och marknadsföring. I och med det växer bolaget också ur sitt nuvarande kontor.

– Med den tillväxttakten vi har kommer vi att behöva flytta vårt kontor till större lokaler rätt så snart, säger hon.

I nuläget jobbar cirka 25 personer med bolaget, av vilka fem är anställda. Bolagets produkter säljs under namnen DUG och Foodie. De baseras på potatis och är sprungna ur forskning vid Lunds universitet. I nuläget säljs de i Sverige, England och Kina.

– Nästa land är USA där vi håller på att sätta upp vår verksamhet med både produktion och försäljningskonsulter. Under hösten påbörjar vi lanseringen där. Vi börjar i New York då strategin är att vi börjar med de stora städerna först, early adopters, sedan sprids det i resten av landet, säger Cecilia Lindwall.

Deras ena produkt ska användas som mjölk, men får inte kallas mjölk inom Europa efter protester från mejeriindustrin. I stället går den under namnet “DUG potato – use as milk”, men i USA lanseras den dock under namnet “DUG potatomilk”.

Mette Carlbom

När Veg of Lund och deras potatisbaserade drycker snart tar klivet in på den amerikanska marknaden följer expansionsplaner både i […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.